onsdag 1 januari 2014

Tiggare har ingenstans att bo


Centralpassagen är en av platserna där en fålhagenbo kan träffa på tiggare. Sedan kan man se tiggare hela vägen ner till Stora torget. Jag har tidigare ställt frågan om hur jag skulle kunna hjälpa till? Själv ger jag inte pengar till tiggarna men jag har sett att många fler gör det nu i december. Jag har tidigare försökt få reda på vad jag skulle kunna göra och inslaget nedan innehåller svaret:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5741978

Jag lyssnade på radio medan jag körde till svärföräldrarna. Inslaget ovan är det jag lyssnade på. Det är flera saker där som jag tänker på. Dels så har antalet tiggare ökat så mycket att medelinkomsten har sjunkit från 200 kronor till 80 kronor per dag.

Jag fick även svar på min fråga om hur jag ska kunna hjälpa tiggare och i inslaget föreslås det att man ger pengar till etablerade organisationer om sedan hjälper tiggarna. Jag hörde namnet Crossroads så jag googlade fram en adress: http://stockholmcrossroads.se/
Det är via organisationerna som det hela sköts effektivast. Och så efterlystes kommunalt engagemang i frågan även om tiggarfrågan behöver lösas på EU-nivå. Svårt det här.

Lite inne på min tidigare inställning är även statsvetaren:
http://www.dn.se/debatt/darfor-bor-vi-gora-det-forbjudet-att-ge-till-tiggare/
Jag gillar ordspråket: Give a man a fish and you feed him for a day, teach a man to fish and you feed him for a lifetime. Lite så skulle jag vilja att man agerade i tiggarfrågan.



2 kommentarer:

Br Lek Sak sa...

Felaktig rubrik. De har visst någonstans att bo. I Rumänien och Bulgarien där de är medborgare.

Juuso sa...

Ja, rubriken kanske inte är den bästa. Tiggandet är någonting som lär bli allt vanligare. Tyvärr.

Skicka en kommentar