torsdag 20 februari 2014

Bostadspriserna och framtiden

Bilden ovan är ett hotell i Amsterdam där jag och Niina hade en egen liten balkong när vi spenderade några dagar i Amsterdam för ganska länge sen. Nu kanske ni undrar varför jag har valt en urgammal bild från Amsterdam till ett inlägg som handlar om Fålhagen men det finns en koppling och kopplingen stavas bostadspriserna.

I Holland föll bostadspriserna 20% (http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/har-har-bostadspriserna-rasat-over-20-procent_8512846.svd) när man införde restriktioner på lånandet. Typ. Bostadspriserna fortsätter att stiga i Uppsala och Fålhagen. Jag har flera gånger skrivit om bostadsbubblan i Sverige. Men det kanske inte finns någon bubbla? Det är kanske bara jag som tycker att man måste låna alldeles för mycket för att kunna köpa en lägenhet i Uppsala och Fålhagen. Istället så har jag börjat fundera på om inte min lön är för låg, vilket jag inte riktigt kan hävda därför att jag tillhör typ den 8e tiondelen av befolkningen vad gäller inkomsten (http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/43/66/3fe6defe.pdf). Det finns många som tjänar mindre än jag. Därför tror jag att vi har en bubbla i Sverige, Uppsala och Fålhagen.
Och jag har sagt att den bubblan spricker hösten 2014. Jag har sagt till mina kompisar att det kommer att inträffa i oktober 2014. Jag är inte proffs på ekonomi men jag bara försöker se saker i min omgivning.

Just nu ligger bostadspriserna på en väldigt hög nivå men med tanke på att Uppsala ska växa från 200 000 invånare till 350 000 invånare till 2050 så lär det inte bero på att bostadsbristen försvunnit. Jag tror mer på att bankerna kommer att införa hårdare gränser. Eller att riksbanken höjer räntan så mycket att kostnaderna för att låna pengar till en lägenhet kommer att avskräcka folk från att låna. En annan sak som skulle kunna släcka belåningsvilligheten vore väl om regeringen avskaffade avdraggiltigheten för räntekostnader. Jag läste i Fokus-tidningen att den posten kostade staten 32 miljarder kronor förra året och då är räntenivå  väldigt låg just nu. Det är många i Sverige som har stora lån och med en högre ränta blir det en mycket större kostnad för staten. Därför tror jag att regeringen kommer att avskaffa ränteavdraget och att det kommer att sänka bostadspriserna. Om man nu vågar göra det. Oavsett vilka som regerar.

2 kommentarer:

Mäklare Fålhagen sa...

Vill du få en bra överblick över prisernas utveckling i Fålhagen så kan jag tipsa om vår webbplats, Mäklarinfo, som har statistik över bostadspriser ned på gatunivå i populära områden, som exempelvis Fålhagen i Uppsala.

https://mäklarinfo.se/uppsala/områden/fålhagen

Juuso sa...

Tack! Ska hålla koll på utvecklingen.

Skicka en kommentar