måndag 10 februari 2014

Glad trogen fålhagenpendlare

Jag orkade inte skriva en insändare om ämnet så det fick bli ett blogginlägg och jag tycker att ämnet är inom stadsdelsbegreppet eftersom så många av oss fålhagenbor pendlar någon annanstans. Jag är väldigt glad över landstingspolitikernas beslut om att sänka busskortspriserna för oss som pendlar långt.

Varför? En av anledningarna till att jag flyttade till Fålhagen var att jag skulle kunna bo centralt och utan att använda bil i onödan. Det finns dessutom alldeles utmärkta möjligheter att pendla från Fålhagen till Stockholm och så andra delar av Uppland. Fålhagen är en fantastisk stadsdel på det viset. Jag tycker att man ska belöna dem som väljer att inte använda bilen i onödan. Även om tidningsrapporteringen mest gett utrymme för dem som gnäller och hotar med att ta bilen, så vet jag många som istället tänker låta bli att köra bil till jobbet. Det är helt omotiverat att ta bilen i och med de nya priserna.

Att belöna dem som pendlar långt (jag har pendlat i 10 år) är helt rätt för det är vi som har mest att vinna på att ta bilen. Sedan hoppas jag, i min förhoppning om att människan är logisk, att de som utanför centrum, i mindre samhällen men jobbar i stan, väljer att ta bussen istället för bilen. Lyckas man med det så får vi bort bilar från t.ex. 55an mellan Uppsala och Enköping där jag verkligen undrar om alla som åker bil där behöver göra det. Jag ser bussbiljettsändringarna som en satsning på att fler som pendlar långt ska tycka att det är oemotståndligt ekonomiskt att ta bussen istället för bilen.

Jag brukar inte vara negativ överhuvudtaget men jag måste bara diskutera reaktionerna till förslaget för de nya priserna. Ganska snabbt började man i media föra fram åsikterna av typen "nu tar jag bilen" eller "de med låga inkomster har inte råd att åka". Ibland verkade det som att vissa tänkte ta bilen för att de inte hade råd att åka buss till stan. Det finns människor med låga inkomster även utanför Uppsala kommuns gränser. Jag tycker att det är bra att landstinget ser på helheten. Sedan hoppas jag på att alla som åker till Uppsala centrum tar bussen istället för bilen. Det är vi som fått sänkta priser skyldiga miljön och andra skattebetalarna.

Och även om jag är väldigt fålhagencentrerad så vet jag att det finns fantastiska platser i Uppland att åka till. Passa på att använda det nya kortet maximalt! Priserna börjar gälla den 1 april och det är inget skämt! Det är sant!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar