onsdag 5 februari 2014

What's the Matter with America




Jag vet inte riktigt varför jag haft så mycket tid på sistone för att läsa böcker. Jag misstänker att jag läser mer i bussen än tidigare. Därför tänkte jag bjuda på några "bokrecensioner" här på bloggen, ifall du behöver boktips så här kommer det första. Observera att bloggen INTE kommer att förvandlas till någon bokklubb utan det blir bara några boktips för att skapa lite variation i flödet. Då kör vi...

Äntligen har jag  lyckats läsa klart boken What's  the Matter with America för andra gången. För första gången läste jag den för nästan tio år sen och det är läskigt hur lite man kommer ihåg utav det man läst. Eller så är det så att jag tog till mig redan kärnan i boken redan för tio år sen och så har jag glömt de mindre viktiga detaljerna. Den känns väldigt aktuell i den svenska politiska miljön idag. Författaren använder delstaten Kansas som källan för sin analys av läget. 

Budskapet i boken What's the Matter with America är att amerikanerna är väldigt ologiska när de röstar. De röstar mot det som skulle vara bra för deras plånböcker. Författaren till boken är själv uppvuxen i ett republikanskt, välbärgat område och röstade på Reagan på 80-talet. Nu har han blivit en demokrat. Där har ni författarens bakgrund. Nåväl, författarens huvudtes är att de som röstar på republikanerna i Heartland röstar mot sin egen plånbok. Republikanerna är också väldigt kapitalistiska och utarmar de hårt arbetande amerikanerna. Hur har då republikanerna lyckats med detta? Jo, utvecklingen har blivit som sådan att i ekonomiska frågor har demokrater och republikaner hamnat väldigt nära varandra, så att den stora allmänheten har inte uppfattat att demokraterna är de som är på de fattigas sida. Lyckligtvis så försöker Obama hjälpa de allra fattigaste. Men i alla fall, följden av att man ligger väldigt nära varandra i ekonomiska frågor, blir att helt andra frågor, framför allt värdefrågor så som inställningen till abort, vapen osv blir mer avgörande. Och om man nu är mot abort så kan man inte rösta på de där tokliberala kapitalistiska demokraterna.

Ja, någonstans så känner jag att vissa saker stämmer överens med Sverige så där 10 år efter verklighetsbilden från USA. Moderaterna har döpt sig till det nya arbetarpartiet och Socialdemokraterna har närmat sig Moderaterna på skattenivåerna. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar