torsdag 13 februari 2014

Se upp för övergångsställena! Övergångsställena försvinner...

Jag läste i Uppsalatidningen om någonting alarmerande. Det kan vara så att man förverkligar vad jag kallar för enköpingsmodellen kring övergångsställena i Uppsala och Fålhagen. Den modellen går ut på att man tar bort alla övergångsställena med en tjusig motivering, och tankevurpan är total, men så här säger man:
Som fotgängare är det lätt att tro att det är trafiksäkert vid ett övergångsställe. Men bland trafikforskarna är bilden annorlunda. Trafikforskning visar att det är större risk att bli påkörd på ett övergångsställe än på andra platser länge gatorna, om man ser till antalet passerande. 
Det finns ju en anledning till varför man väljer att använda ett övergångsställe, nämligen att ta sig säkert över en gata. De som väljer att inte använda ett övergångsställe är nog väldigt observanta av sig så att de inte blir överkörda. Det kan bli så att man kommer fram till att övergångsställena över t.ex. Väderkvarnsgatan ger falsk säkerhet så tar man bort dem. Det är det man gjort i Enköping, man tog bort i princip alla övergångsställena. Helt fantastiskt galet och det enda man gynnat är ju biltrafiken som kan ta sig snabbare genom staden.

Så jag hoppas att man gör övergångsställena över Väderkvarnsgatan säkrare istället för att plocka bort dem. Att de plockas bort är inte osannolikt eftersom de anses vara farliga för fotgängare. Ja, och så "tillgängliggör" bortplockandet centrumet för bilar på ett bättre sätt. Det här stycket är bara mina spekulationer utifrån mina enköpingserfarenheter. Se upp för bilarna! Istället borde man inför 30 km/h i större delen av stadskärnan och Fålhagen.

Visste ni att de åtgärder som ökar trafiksäkerheten mest är rondeller (eller cirkulationsplatser om man är noga med begreppen) och fyrstoppskorsningar! Så egentligen borde man bygga ännu fler rondeller och fyrstoppskorsningar i Uppsala och Fålhagen för de ökar trafiksäkerheten mest. Fyrstoppskorsningar är faktiskt fantastiskt effektiva, det märkte jag i USA där det kryllade av dem överallt. Jag hoppas att man inte plockar bort övergångsställena i Fålhagen med hjälp av några trafiksäkerhetsmotiveringar. Förresten, visste ni att väjningspliktsskyltar ökar trafiksäkerheten minimalt men jag har inte sett några förslag om att plocka bort dem.

Utveckla övergångsställena istället och gör dem säkrare!

4 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Har ni sett följande gäng som delvis kommer från Fålhagen?

http://www.unt.se/24unt/?clip=2917966

Juuso sa...

Nej, jag har totalt missat detta. Får försöka hitta information om dem.

Anonym sa...

Väderkvarnsgatan/Fålhagsleden fram till Fålhagens IP är en typisk 40-sträcka. Men i Uppsala verkar man leva i tron att man måste välja 30 eller 50 km/h.

Juuso sa...

Jag tycker att det ska vara 30km/h vid Vaksalaskolan. Däremot så vill jag gärna ha 50km/h på resten av Väderkvarnsgatan men att man borde göra övergångsställena säkrare, bland annat så borde man satsa på belysningen eftersom väldigt många fålhagenbor väljer att inte ha reflexer på sig. Ska testa köra 40km/h hela Väderkvarnsgatan och Fålhagsleden till IP och kolla hur långsamt det känns :). Återkommer med en rapport om detta en annan dag...

Skicka en kommentar