tisdag 3 februari 2015

Arkitektur i Fålhagen


Jag såg att UNT skrev om en arkitekturisk upprorsgrupp som startats på Facebook. Fantastiskt tycker jag för allting som byggs är inte vackert. På UNT:s hemsida kunde man även rösta vilka byggnader man tyckte om. Så gå dit och rösta om du vill. Jag ska skriva lite om vad jag tycker om byggnaderna. 


Alla hus i Fålhagen och Uppsala är inte vackra. Många tycker inte om UKK medan jag tycker att det huset är grymt snyggt. Jag tycker att just runt Vaksala torg man kan se hur hus från olika tidsepoker ändå kan leva sida vid sida. Som till exempel Vaksalaskolan och UKK. Runt torget är nog 60-talet det estetiska problemet om jag får uttrycka mig så. 

Resecentrum har två problem som byggnad: 1. Det är lätt att tro att det är den gamla stationen som är resecentrum, eftersom den svarta lådan till resecentrum känns mycket som en tilläggsbyggnad, inte huvudbyggnaden. Men jag tycker ändå att det nya resecentrumhuset är snyggt. Huset har större problem än utseendet och då menar jag funktionaliteten. Dels så tycker jag att det är konstigt att man inte tänkt på flödesscheman för människor in och ut ur byggnaden. Det blir väldigt tydligt när någon eller några av dörrarna inte fungerar. Sedan borde man ha byggt utgångarna från huset så att man skulle kunna ta sig oblöt till spåren. Men det har jag skrivit om tidigare. 

Jag tycker att kommunhusdelen av Båghuskombinationen är ful. Varför? Mest för att hotellet brevid är snyggare :). 

Ser framemot diskussionerna om Juvelen. Själv är jag även nyfiken på hur mycket skugga kommer att falla över solcellshuset. Den som lever får se. 

Förresten, det här med arkitektur och om att vara lite djärv som på bilden. Man ritade en kupol som man inte hade någon lösning på hur man skulle bygga den utan något stöd. Kupolen var så stor, men byggarbetarna löste det. Det som missas med planering rättas till medan man bygger husen. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar