onsdag 25 februari 2015

Sverigefinnarnas dag (igår)

Igår 24 februari var det sverigefinnarnas dag, vilket jag inte kände till förrän jag såg en länk som en facebookkompis delat från lajkat.se som ägs av Aftonbladet. Länktexten annonserade att lajkat.se listar 13 saker som bara finlandssvenskar känner till, med anledning av finlandssvenskarnas dag. Eftersom bilden föreställde en karelsk pirog, vilket jag tycker är mer finsk än finlandssvenskt, bestämde jag mig för att klicka på länken. Och mycket riktigt, där stod det att 24 februari är sverigefinnarnas dag, och nu stod det att listan innehöll sådan som alla sverigefinnar OCH finlandssvenskar känner till.

Jag vet att många svenskar inte känner till skillnaden mellan sverigefinnar och finlandssvenskar. Men jag tycker att Aftonbladet, som en av landets största tidningar, borde se till att det de skriver på sajter som tillhör dem stämmer. Sverigefinnar är finnar som har flyttat till Sverige eller är födda här av föräldrar som kommer från Finland (japp, vi som är födda här räknas också som sverigefinnar och som invandrare). Finlandssvenskar är folk som tillhör den svenskspråkiga minoriteten i Finland.

Jaja,  ämnet kanske inte var helt Fålhagenrelaterat, men jag kan störa mig på att svenskar generellt vet så lite om Finland trots ländernas långa gemensamma historia. Jag tycker att man lärde sig alldeles för lite om de nordiska länderna i skolan, i alla fall i min skola. Och därför vore det bra om åtminstone våra stora tidningar skrev rätt...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar