fredag 6 april 2012

Fågelinvasion vid Vaksala torg

Jag läste en insändare om det ökade antalet fågelbon kring Musikens Hus häromveckan. Insändarskribenten konstaterade roat att bona kommer fortsätta att öka i antal så länge att kommunen vill ta bort dem, men att kommunen som vanligt kommer att stoppas av "EU-lagstiftningen" (=fågelskyddsdirektivet). Vi på Mitt i Fålhagen har också noterat och fotat det växande antalet fågelbon.

Jag är lite kluven till hur man ska hantera fåglarna. Att ha för mycket fåglar mitt i staden känns ohygieniskt (se tex mitt inlägg om vad som hände med den stackars cykeln, 30 mars). Så länge de bor i grönområdena är det trevligt, men när kråkfåglar och duvor fullkomligen invaderar betongen börjar även jag som är biolog tycka att det känns lite äckligt. Å andra sidan är jag emot att man tar bort deras bon under häckningstiden, och det är ju emot fågelskyddsdirektivet också.

Dessutom har vi en rätt speciell kråkfågel i Uppsala: råkan. Våra råkor tillhör en av de nordligaste utposterna för råkor i Sverige, större kolonier finns annars bara i Skåne, Öland och Gotland. Så råkan tycker jag vi Uppsalabor ska värna om och vara stolt över. Lösningen är väl bara att göra centrum så oattraktivt för kråkfåglar som möjligt, bland annat genom att minska mängden tillgänglig mat och sopor. Så kanske vi kan få njuta av fåglarna i lite mindre mängder.

1 kommentarer:

Eva Berglund sa...

I Skåne lär man servera Råka på en del restauranger, det är också en ide'

Skicka en kommentar