fredag 20 april 2012

Invigning av Speakers' Corner imorgon















På bilden ser ni en syltbil men från och med lördag kommer Speakers Corner att finnas där! Alltså en plats där vem som helst ska säga vad som helst. Typ. Det känns befriande i dessa tider av FRA och tvivelaktiga åsiktsbevakningsbidrag i mindre demokratiska länder i nuvarande Östeuropa. Eftersom jag utgår ifrån att staten inte per automatik är snäll, så välkomnar jag en plats där man får säga vad man vill och att bevakarna måste fysiskt finnas på plats. Äntligen! Speakers' corner-invigningen börjar kl. 11 och från och med kl. 11.45 är platsen öppen för allmänheten.

Sverige är ett land där diskussion är en konstform och allting ska diskuteras. Samtidigt är insändarsidorna i tidningarna mindre imponerande. Jag hoppas att Speakers' Corner i Uppsala blir en plats där politik, poesi, sång och alla andra yttrandeformer får plats under den stora läslampan med plats för tre talare. En plats där den politiska diskussionen hålls vid liv även när det är valfritt på riksnivå.


P.S. Eftersom det är osäkert om jag kan vara på torget imorgon så tar jag tacksamt emot bilder från invigningen. Annars får ni vänta tills jag hunnit till torget för att fota :).

P.S.S. Tack Uppsalatidningen att ni skrev om invigningen för annars hade jag nog inte fått veta någonting om hela invigningen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar