tisdag 25 september 2012

Blir det lärarstrejk? - mina personliga tankar om det hela

Ibland måste man se saker i större perspektiv än sin egen stadsdel och den här dagen är precis en sådan. Jag ska skriva om lärarlöner och legitimationer. Säkerligen en sak som påverkar många som bor och jobbar i Fålhagen. I inlägget spånar jag väldigt fritt kring olika alternativ.

Idag ska man lägga fram ett medlarbud om lärarlönerna som parterna ska svara på senast på onsdag den 26 september kl. 20. Det här blir mycket intressant även om jag inte är med i facket för resultatet kommer även att påverkar svarta får som jag. Kommer lärarna att gå i strejk och lönar det sig överhuvudtaget? Jag är emot strejker i allmänhet men ibland behövs de. Tyvärr så är strejker ännu en möjlighet för kommunerna att spara på kostnaderna eftersom fackföreningarna kommer att rycka in och betala delar av de strejkande lärarnas löner. En aktion som leder till besparingar för motparten är inte särskilt effektiv.


NHL-spelare kan strejka och på sikt kommer det att påverka ligan. Tyvärr så blir det bara besparingar om lärarna strejkar och skolorna har stängt under tiden och så ska lärarna ändå leverera betyg och omdömen på ännu kortare tid, för betygen ska vara klara så att niorna kan söka sig till vidareutbildningar. Undrar om man kan tvinga lärarna att jobba för att de anses samhällsviktiga just då. Om det är så så påminner det mig om en schlagerlåt om evig kärlek, bara då. En idé vore att man lägger ner alla svenska skolor eftersom man inte kan möta lönekraven och skolorna därmed blir underfinansierade och olönsamma. Ja, det vore väl ett sätt att kringgå kommunbudgeten och göra frågan till en nationell angelägenhet. Tänk om alla skolor i hela Sverige skulle läggas ner eftersom de ansågs olönsamma (i excelekonomi så är skolor väldigt olönsamma redan med dagens lärarlöner). Det skulle nog lyfta frågan till en nationell angelägenhet. Tyvärr så kommer inte detta fungera eftersom man kan plocka hen från gatan och be hen undervisa eleverna i olika ämnen. Det är synen på läraryrket och i väntan på legitimation så lär man lösa konflikter med hen från gatan. (Jag skulle kunna acceptera att det nya avtalet skulle ge lärare 5%:a lönehöjningar tre år i rad. Allt annat är för lite. Då skulle lärarlönerna börja ligga på en intressant nivå så att vi skulle få vassare hens till utbildningarna. Konkurrens är alltid bra! )

På tal om lärarlegitimationer. Så länge vi inte är legitimerade så kan man som sagt plocka vem som helst från gatan för att göra vårt jobb. Det är inte särskilt uppmuntrande. Legitimationerna verkar dock dröja. Jag hade tänkt skriva en insändare om det hela men det får bli ett blogginlägg istället. Jag skickade in min legitimationsansökan i januari 2012. Efter sommaren hörde jag av mig till Skolverket om när jag kunde förvänta mig att få min legitimation. Det kunde man inte säga, men jag kunde kontakta en handläggare och höra om min ansökan kommit till det stadiet men det orkade jag inte. Istället pratade jag med mina kolleger och kompisar och jag blev tokchockad när jag hörde att några av dem skickat in sin ansökan redan i september 2011 och ännu inte fått sin legitimation!  Det är ju en mindre katastrof! Enligt vad jag vet så ska alla lärare vara legitimerade i december 2013. Jag tvivlar på den tidtabellen med tanke på hur situationen såg ut direkt efter sommaren. Skolverket skyllde på datastrul och att det var mer komplicerat att administrera legitimeringen än väntat. Ursäkta mig, men datastrul och betygsdeadline är vardagsmat för lärare och ändå kan vi inte skylla på det om en elev inte får sitt betyg i juni utan kanske först i november (att en elev inte når målen är en annan sak).

Samtidigt som Skolverket skyller på datastrul när legitimeringen försenas, så har man ändå valt att ge en känga åt lärarna genom att på sin hemsida påpeka att processen hade gått snabbare om inte 75 % av lärare  skickat in sina legitimationsansökningar i pappersformat utan digitalt. Ja, jag skickade naturligtvis min ansökan inscannade och klara men nu har jag ändå fått vänta i nio månader. Intressant.

Jag lovar att skriva om när fålhagenläraren fått sin legitimation. Jag lovar att hålla koll på min inkorg men även skräpkorgen dit mail från sändare som man inte riktigt litar på hamnar :). Tänk att vänta på legitimationen i säg ett år bara för att upptäcka att den hamnat i skräpinkorgen som man ofta rensar utan att titta mer noggrant på vad som hamnat dit. En annan sak att tänka på är att om man bytt arbetsplats men angett förra arbetsplatsens emailadress som den dit legitimationen ska skickas, så kan man bli illegitim bara därför. Tänkte bara med tanke på 75% av pappersansökningar.

Slutsats och prognos 2014:
Flera lärare håller extra koll på årets löneavtal eftersom avtalet förra gången var under all kritik. Därför är pressen på facken mycket större i år. Lärarfacken måste helt enkelt lyckas med en rejäl lönehöjning för sina medlemmar för annars kommer många att lämna facket. Det tror jag och det är inte bra. Jag lovar att gå med i facket om  de lyckas med ett avtal som ger lärare lönehöjningar på 5% tre år i rad. Lyckas inte facken med årets avtal så kommer många lärare att bara vänta på bli legitimerade och därefter byta bana och välja yrken där man får bättre betalt och har bättre arbetsvillkor.
.








0 kommentarer:

Skicka en kommentar