fredag 14 september 2012

Har du koll på din häck?

Jag såg någonting intressant i Uppsalatidningen. Det finns riktlinjer för hur höga häckar, buskar och annan vegetation får vara. Här kommer tre stycken viktiga saker att komma ihåg om du har en tomt mot en gata:

1. Har du en utfart mot en gata får dina växter inte vara högre än 80 cm, därför att det ska finnas en fri sikt på minst 2,5 meter längs gatan eller gångbanan.

2. Har du en hörntomt som ligger intill en gång- och cykelväg eller en gata så får inte dina växter vara högre än 80 cm och det ska vara en sikttriangel på 10 m åt båda håll.

3. Har du en tomt som ligger intill en gata är det bra att se till att dina buskar växer inom den. Sträcker buskar utanför så ska det vara fri höjd för trafikanterna.

Källa:
s.3 http://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/8306

2 kommentarer:

Anonym sa...

Personen/erna som bor vid fålhagsgatan och har en granhäck vet nog INTE om detta... morrar lite när jag försöker ta mig fram där ;)

Juuso sa...

Jag vet precis vad du menar :). Den gatan inspirerade mig till inlägget! Jag springer ofta på Fålhagens IP och då måste man ta sig genom häckhavet på Fålhagsgatan.

Skicka en kommentar