torsdag 28 maj 2015

Ett boktips


Idag tänkte jag vara lite kulturell här på bloggen. Det händer ungefär lika ofta som att jag är politisk på bloggen. Jag håller på att avsluta en helt fantastisk bok: Croissants till frukost, skriven av Annika Estassy!  Jag har redan köpt hennes första bok Solviken för att läsa den direkt efter jag avslutat Croissants till frukost. Om du ska läsa böckerna så läs Solviken för böckerna hänger ihop och i den ordningen. Jag visste inte om det så nu har jag liksom läst fortsättningen innan jag läst utgångspunkten.

Men nu till saken, Croissant till frukost är en fantastisk bok av flera anledningar. Dels flyter språket på väldigt bra. Boken är lättläst men ändå fyllig (lät som en vinbeskrivning). Estassy skriver om ett känsligt ämne, nämligen om att vilja skaffa barn men inte lyckas med det och vad som kan hända. Jag som älskar fransk mat blir alldeles lyrisk av Estassy beskriving av Frankrike. Nej, har du några timmar över så köp boken och njut!

Niina håller på att läsa Solviken och frågade (som om jag visste allt) om Estassy är från Hälsingland för hon lyckas tydligen fånga dialekten på ett subtilt men beträffligt sätt. Jag var tvungen att googla på detta och det visade sig att Estassy flyttade till Hälsingland när hon var 13 år. Bra där av Estassy. Och så är ju Niina helt fantastisk i att notera saker...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar