måndag 4 maj 2015

Ombyggnation i kvarteret Rosen

Som vi har skrivit för ganska länge sedan så ska Coop Nära och dess närmaste hus jämnas med marken och nya hus ska uppföras. Nu ligger detaljplanen för kvarteret ute på samråd mellan 21 april-2 juni. Gå in här om ni är intresserade så kan ni hitta alla dokument, inklusive en kulturmiljöanalys: http://bygg.uppsala.se/samhallsbyggnad-utveckling/detaljplanering/detaljplaner-oppna-for-synpunkter/kvarteret-rosen/

En rolig formulering ur kulturmiljöanalysen är för övrigt "De flesta byggnader i den närmaste omgivningen har genomgått förändringar av olika grad och med varierat resultat. I jämförelse är Liljegatan 3 välbevarad...". Kan också utläsas som "ej renoverat sedan det byggdes" :P. Det är ju det huset jag råkade kalla för ruckel en gång :).

Jag kan vara ganska konservativ vad gäller förändringar i Fålhagen, men just det här tycker jag är en frisk fläkt och verkar bli fint. Att kunna bygga flera nya lägenheter utan att ta grönområden i anspråk, och samtidigt förnya Coop, det tycker jag verkar bra. Jag hoppas förstås att de nya butikslokalerna blir bra och att Coop kan leva vidare i dem. Annars blir jag inte lika glad :/.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar