torsdag 4 juni 2015

Ledarsidan silar mygg och sväljer kameler - om föräldraledighetens 50-50


UNT:s ledarsida (2/6) skrev "Gärna individualisering. Men utan möjlighet att överlåta dagar är detta reformkrav omöjligt att driva". Under hela ledaren hade jag en känsla av att man egentligen är emot förslaget om individualiserad föräldraförsäkring men måste hitta formuleringar som gör att man inte ska låta alldeles för oliberal. Det enda som saknades från att ledarsidan kunde ha varit skriven av en kristdemokrat var att man inte skrev någonting om att det är familjerna som ska få välja och att staten inte ska lägga sig i. Nu är det ju tyvärr så att när familjerna väljer så är det kvinnorna som tar ut 75 % av föräldradagarna. Det är inte särskilt bra. Det är ojämlikheten där som är problemet.

Tydligen så kräver det förslagna 50-50 ett välordnat medelklassliv för att fungera, enligt UNT i alla fall. Jag tycker att det är en oerhörd överdrift, men det är väl ledarsidans försök till att få med någon form av klassrelevans för det är som är huvudbudskapet med ledarsidan: Ett försök till att försöka kräva klassanalys utav Socialdemokraterna. Klassen spelar ingen roll för oavsett klass så kan vi bli sjuka mitt i livet, vi kan bli lämnade av vår partner osv. Det händer oavsett klass. Ledarsidan försöker skrämma med en hel del what ifs. Rädslan att 50 % av dagarna då skulle bränna inne bör vara klassoberoende. Olyckor och katastrofer är klassoberoende. Därför tycker jag att det är bra att förslaget är 50-50. Alltså är inte klassanalysen relevant. Däremot ska välfärdsstaten ta hand om oss när sånt händer. Oavsett om vi just då är föräldraledig eller inte.

Jag tror att 50-50 skulle göra familjerna mer immuna för motgångar, eftersom man då faktiskt har två föräldrar som båda varit med från början med att umgås och ta hand om barnen. Men visst, vill UNT ställa sig bland de socialkonservativa så är det väl fritt fram. Jag tycker bara att det är tråkigt. Avslutar med att konstatera att ledarsidans försök till att motargumentera individualiserad föräldraförsäkring slutar i ordspråksvibbar när man skriver "Hur gör man om mamman är egen företagare och pappan är beredd att ta betydligt mer än sina procent?". Det här är verkligen att sila mygg och svälja kameler för i samma tidning (2/6) skrivs det  i en faktaruta att i knappt en procent av föräldradagar är det mannen som tar ut fler dagar. Knappt en procent och då är nog inte alla knappa 1 procent egenföretagare. Ledarsidan skriver även "Det är lätt att tänka sig en mängd situationer där rätt att överlåta dagar är det enda rimliga". Nja...om man tar och använder någonting som representerar knappt en procent av fallen som exempel så vill jag gärna se någonting lite mer övertygande.

För övrigt så kan jag hälsa ledarskribenten att trots att mamman är egen företagare och pappan redo att ta ut fler dagar så ordnar man det ändå så att det blir 50-50. Så har vi gjort. Ungefär. Vi ska kolla läget med dagarna efter sommaren. Det viktiga för företagare är att kunna välja NÄR man använder sina dagar, inte hur många.

Efter det här inlägget lovar jag nu att återgå till att skriva om Fålhagen. Ibland måste jag bara få skriva av mig när jag stöter på skitsnack. Istället borde jag nog ta och diska medan sonen sover. Och tömma telefonens minneskort så att jag kan ta aktuella bilder till bloggen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar