onsdag 3 juni 2015

Mot individualiserad föräldraledighet - Äntligen!


Jag har precis rengjort badrummet medan sonen sover. Badrummet är det enda rummet där det är lite knepigt att ha en vaken son med på hushållsaktiviteterna. Att dammsuga lägenheten är ju helt ok, eftersom han använder dammsugaren som sin lära gå-vagn. Det är faktiskt kul :).

Idag tänkte jag faktiskt hamna lite utanför Fålhagen, men jag ska skriva om ett ämne som är nog högaktuellt för alla föräldrar i Fålhagen. Det verkar vara många barnfamiljer i centrum och i Fålhagen just nu. Jag ska skriva om föräldraledigheten medan jag njuter av att sonen fortfarande sover och jag kan sitta i köket med en kopp kaffe och umgås med kaninen medan jag skriver detta.

I helgen följde jag Socialdemokraternas kongress och jag kunde med glädje notera att Socialdemokraterna vill göra föräldraledigheten individualiserad. Helt rätt, av flera anledningar. Så som det är nu så är det kvinnorna som tar ut 75 % av föräldraledigheten. Helt tokigt. Dels så främjar inte det jämställdheten i relationen eller arbetslivet och dessutom så ges inte den andra föräldern någon möjlighet att umgås med barnet när barnet fortfarande är väldigt litet. Jag är överlycklig över att ha fått vara hemma med sonen, först när han var 4-6 månader gammal och nu sedan igen från 9 månader tills han börjar förskola. En helt fantastisk tid att skapa en egen relation till sonen. Båda föräldrarna är viktiga.

Varför tar män bara ut 25 % av föräldraledigheten är för mig en gåta. Är det pressen från arbetsgivaren? Vill de inte ta ansvar för sitt barn? Inkomsterna tas ofta upp som en anledning till den sväva fördelningen. Varför ska män vara mer värda på en arbetsplats? Jaja, dessutom så är det en myt att det skulle göra någon större skillnad för familjens ekonomi. Jag tror att det handlar om att män dels inte vågar ta steget till föräldraledigheten och dels att kvinnorna inte gärna släpper in männen. Dessutom verkar männen vara normen, centrum som allting kretsar runt. Där behöver det jobbas mer med. Jag tycker att det är fantastiskt att Socialdemokraterna, där kvinnorna verkar ha det svårt att leda partiet, nu åtminstone har frågan om individualiserad föräldraledighet som ett mål. Det är viktigt.

Och nej, jag tycker inte att det här är en fråga som ska lämnas till varje enskild familj att bestämma om för då förblir fördelningen 75-25 forever. Lite grand som med kvinnolönerna. Nej, här kan staten faktiskt styra och se till att männen också tar ansvar hemma. Kanske skulle man slippa faktumet att 50 % av alla äktenskap kraschar...jag misstänker nämligen att mycket beror på ojämlikheten i hemmet. Måste bara hitta vetenskapligt stöd för mitt påstående :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar