måndag 1 juni 2015

Tiggare



En del tycker att det är helt ok att folk tigger på gatorna för man kan inte förbjuda fattigdom. Nej, jag som trott att poängen med folkhemmet var just att alla ska få det bra. Och att behöva tigga är inte att ha det bra i min värld. Någon instans, utöver de frivilliga, ska rycka in tycker jag. Det är förfärligt många tiggare i Uppsala. Jag vet att användningen av ordet förfärligt lätt klassar mig som en moralpanikatör. Det är jag inte. Jag vill faktiskt införa tiggerförbud i Sverige. För det första så ska ingen behöva tigga för vi ska ha samhällslösningar för sånt. Det verkar bara ta jättelång tid för våra politiker att hitta och lösa problemen.

'Nu ska man undersöka om man ska förbjuda organiserat tiggeri eller inte. Förra året fanns ju inget organiserat tiggeri när ett parti förde det budskapet som en del av sin valkampanj. Nu ska det hela undersökas och det lär ju ta tid och så kanske man kommer fram till att nej, tiggeriet inte är organiserat och då dröjer det ytterligare några år eller kanske rent av decennier innan någonting händer. Om man nu inte vet om tiggeriet är organiserat eller inte så ska man åtminstone se till att förbjuda aggressivt tiggande, alltså i min värld sådant tiggande där tiggare kommer fram och inte lämnar personerna i fred trots tydliga signaler om att man är ointresserad av att ge pengar. Eller tiggarna som nuddar en och tigger. Väldigt irriterande.

År efter år har vi problem med tiggare, asfaltläggare, bärplockare och sjuksköterskebrist. Politikerna verkar inte kunna göra mycket. Nu ska man göra det lättare att avhysa folk från sin mark. Äntligen! Varför har politikerna varit så sega med detta, en åtgärd som i en marknadsliberal värld borde vara en självklarhet, rätten till sin egen mark utan att behöva veta vilka som olovligt bor på ens mark. Bort.

Snart ska Grekland betala tillbaka delar av sina lån, vilket landet inte verkar varken klara av eller vilja göra. Vad blir det för sanktioner på det? Vad har vi för sanktioner mot Rumänien som inte tar hand sina medborgare. Dags att EU ställer krav på sina medlemmar...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar