söndag 22 juni 2014

Harar och kaniner



Vi har harar på vår gård och jag tycker att det är helt fantastiskt. Tyvärr så hade det hänt någonting med en av hararna och den hade blivit mat för bland annat katter. Det var aningen jobbigt att se en katt tugga i sig en hare. Men en vanlig katt klarar inte av att döda en frisk hare, så det var någonting annat som dödat haren. Haren på videon ser ut att må bra.

På videon nedan ser du vår kanin som är totalt galen i solljus. Hon springer till balkongen när solen kommer dit. Där ligger hon helt frivilligt i solvärme som varierar mellan 30 och 45 grader...ett konstigt djur.


6 kommentarer:

Unknown sa...

Min katt kom hem med harpaltar nästan varje natt under ca 2 års tid när jag bodde hyfsat nära Slottsbacken. Här i Fålhagen har han bara tagit hem en vad jag sett i a f, ett otal antal möss i a f

Juuso sa...

Ja, det sägs att utekatter är det största hotet mot biologisk mångfald i stadsmiljöer. Det låter som att det är sant.

Sedan har jag fortfarande svårt att tro att katter ger sig på vuxna harar. Däremot tycker jag att alla kattägare borde mata sina katter så pass väl att de slipper jaga ute.

Unknown sa...

Min katt har fri tillgång till mat, att jag är deras natur. Utan katter i städerna skulle det nog bli mycket problem med möss och kanske harar. Dessutom har min fått äran att "uppfostra" ett antal mänskliga barnkullar, lär sig mycket om empati etc.
Första haren han tog var faktiskt en vuxen men han verkade väldigt trött av att släpa hem dem så gick nog över till mindre, var nog kanske lite mörare dessutom. Det om att utekatter skulle vara ett hot mot biologisk mångfald i stadsmiljöer har jag aldrig hört talas om förut.

Unknown sa...

Lite intressanta fakta om harpest finns bl a här: http://www.unt.se/24unt/uppsala/harpest-i-uppland-1470106.aspx . Läs gärna på om katters beteende också och mössens påverkan i stadsmiljö. Det enda jag hittade om katters påverkan på miljön du nämnde är nog studier som handlar om förvildade katter som självklart inte ska beblandas med tamkatter.

Juuso sa...

" Ett problematiskt djur är katten. Det är många som inte vågar ta upp den här problematiken, eftersom så många tycker att katter är gulliga och har en själv. Jag tycker också att katter är gulliga, men jag jagar bort dem från min tomt. Den här har visserligen tagit en sork - men katter tar åtskilliga miljoner fåglar.

Många arter har det tufft på grund av katter. Inte så att vi ska förbjuda katter, men en ansvarsfull naturintresserad borde ha bjällra på sin katt om man ska ha den ute. Katter är en av de stora negativa faktorerna för fågellivet i tätorten, men det är inte så populärt att säga det rakt ut".

Källa: Det urbana landskapet. s.26-27.Urban Emanuelsson, professor, centrum för biologisk mångfald, SLU

Sedan är det nog så att katter kan ta harar som är sjuka eller döda (t.ex. av harpesten). Men att katter skulle döda fullvuxna harar är nog en myt. Ungar är en annan sak och då kan man diskutera vilken nytta katter, som redan matas av sin matte eller husse, gör för naturen. I min värld är vilda harar till för vilda djur. Det finns ju t.ex. rävar i Fålhagen som i så fall ska ta nytta av hararna. Det är balans.

Unknown sa...

Finns ju olika åsikter både om katter, harar, rävar, kaniner och framför allt människor, likväl som många olika källor som visar på olika saker. Min mening var inte att starta en diskussion. Fålhagen är även mitt område.. och min katts ;-)

Skicka en kommentar