onsdag 4 juni 2014

Pendlande fålhagenbor...


Tågtrafiken är inte stabil i Uppland. Det konstiga är att precis den helgen då jag behövde åka till Stockholm hela två gånger så gick det inte eftersom det var totalstopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm. Helt horribelt. Jag ska inte ens berätta vad en kompis kompis, som inte kan svenska, tyckte om att det gick att köpa tågbiljetter till tåg till Arlanda, som inte var en tågresa, utan en kombinerad resa med buss och tåg. Horribelt.

Det som detta kaos har fått mig att tänka på är Alliansens försök att lägga ner 801an till Arlanda. Jag har till och med ett ord för att beskriva vad försöket att lägga ner en busslinje till förmån av tågtrafik. Jag kallar det för kommunismkapitalism. En lösning passar alla. Man hittade inget privatföretag som ville ta över trafiken heller. Då måste samhället ta sitt ansvar. Jag tycker att det är bra att kunderna kan välja mellan två olika sätt att resa och dessutom så tryggar man tillgång till en samhällsviktig funktion som flygplatsen är. Jag hoppas att Alliansen tittar sig själv i spegeln och är ödmjuk och erkänner att man tänkte fel. Kaninen på bilden har precis hittat sig själv. Det var en omskakande upplevelse.

1 kommentarer:

Unknown sa...

801:an är det billigaste och säkraste sättet att ta sig till Arlanda från Uppsala el tvärtom. 60 spänn med UL reskassa. Lite mer kostar flygbussen till Stockholm från Arlanda, 119 spänn på bussen, billigare om man köper biljett på nätet. Det funkade i alla fall bättre än tåget i lördags ;-)

Skicka en kommentar