tisdag 17 juni 2014

Wifi på UL:s bussar


Bussar har varit ovärderliga på sistone för att garantera någorlunda fungerande kollektivtrafik mellan Uppsala och Stockholm. De som åkt till Stockholm med bil har dock berättat om långa bilköer, så alla har inte velat åka kollektivt. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en bil för att köa på vägarna. Bara en gång under mina 10 år som jag busspendlat till Sveriges närmaste stad har jag varit tvungen att be flickvännen att hämta mig från jobbet. Det var under den där snökaosdagen förra året. Jag fullständigt älskar kollektivtrafik och utgår ifrån att den fungerar. Ja, ni förstår varför jag alltid åker buss istället för tåg.

Nu har de här bussarna börjat med en mycket bra service: gratis wifi! Visserligen saknar bussarna fortfarande toaletter, men gratis wifi är nästan viktigare, förutom om man är nödig.

Det ska vara enkelt att hitta routern som heter NOBINA och så fyra siffor därefter, klicka på anslut  och en hemsida ska öppnas automatiskt och på min mobil fungerade det alldeles utmärkt och jag kom in på en sida där det stod ANSLUT som man ska klicka (så för att kunna surfa så blir det två anslut-klickningar). Busenkelt. Häromdagen hade jag med mig min dator ombord 774an och då har jag antagligen en inställning som jag själv valt, att webbläsare inte öppnas automatiskt för att ta sig till en sida och då blir det problem med inloggningen på bussens wifi. Är det så att du inte heller dirigeras till anslutningssida så här får du adressen som du kan mata in på din webbläsare för att komma in på inloggningssidan: 192.168.3.1 och sen är det bara att surfa och njuta av bussresan.

Just det och en annan observation: Wifi finns bara på dubbeldäckarna.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar