måndag 2 juni 2014

Så röstade Fålhagen och vad kan det ha berott på?

Bilderna på valstugorna är tagna fredagen den 23 maj. En löningshelg, fantastiskt väder och EU-valet bara några dagar bort. Så här såg de ut på de olika sidorna av Stora torget. Jag vill inte antyda att den andra sidan redan gett upp, men någonting saknas på Allianssidan. Kommer det att se ut så här även i september så är det oroväckande. Ja, beroende på vad man tycker förstås.



Här nedan kan du se hur valresultatet blev i den delen av Fålhagen där jag och Niina röstade. Miljöpartiet kammade hem mest röster och Moderaterna kom långt efter och bara precis före F!. Uppsala överhuvudtaget blev väldigt grönt och det tycker jag är bra, även om jag inte röstade grönt den här gången. Vi behöver ta hand om miljön så väl långt borta som nära oss. Sedan undrar jag om de i andra partierna kommer och knackar dörr inför valet i september med tanke på att Miljöpartiet leder stort i Fålhagen just nu och valdeltagandet var ganska högt.




Här har du länken till Aftonbladets väldigt tydliga grafik om resultaten i olika delar av Sverige. Där kan du även kolla din egen stadsdel, eller den delen av Fålhagen där du bor: http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/EU/Valgrafik/#/graph=procent&area=03800132

Jag är nöjd med hur grönt och F!-positivt det blev i Fålhagen! Jag hoppas att kvinnorna nu vågar ta makten i sina egna händer och även om F! är ett vänsterprojekt, så har de rätt på en punkt: Sverige har mycket kvar på jämställdhetsfronten. Jag har nyligen läst ut boken Är svensken människa? och jag blev faktiskt lite chockad över hur lite som hänt på jämställdhetsfronten sedan 70-talet. Men det får jag skriva mer om en annan gång. Och så ska jag åka till Faringe-Bladåker och kolla vad det är för typer i den valkretsen där över 25 % röstar på Sverigedemokraterna. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar