lördag 21 maj 2011

Brådska och envishet















Nu i veckan har jag sett flera exempel på hur stressen och brådskan smugit sig in i Fålhagen. Är det någonting som gör oss speciellt lättirriterade eller stressade just nu? En morgon körde en cab-Saab genom Fålhagen så som Bruce Willis forcerade sig genom Central Parken i Die Hard. Han bara flög förbi Vaksalaskolan trots att man bara får kör 30 där. Vart hade han så bråttom? Jag hoppas att han kör lugnare nästa gång och det var synd att polisen inte var där. Jag såg en polisbil i korsningen Norrtäljegatan och Väderkvarnsgatan en morgon. Helt rätt plats att stå på för polisbilen hade lugnande effekt på trafiken.

I onsdags såg jag någonting ännu konstigare nära Fålhagens IP. Jag såg ett typexempel på när envisheten förvandlas till dumhet. En bilist hade stannat på fel sida av gatan. Då kom det en cyklist och envisade med att cykla på sin sida av gatan vilket då betydde att det skulle leda till en frontalkrock med den stillastående bilen! Han cyklade ända in i kofångare, skakade på huvudet. Och var tvungen att ta sig till motsatt fil eftersom bilisten stod stilla. Vad skulle bilisten ha gjort? Börjat köra när cyklisten bestämt sig för att försöka krocka med den stillastående bilen eftersom bilen nu råkade stå på fel sida av gatan. Jag fattar inte. Om man är så där smidig i lugna Fålhagen, undrar hur han beter sig på sista april då det inte går att undvika att krocka med folk.

Mitt i Fålhagen kommer därför med med ett helgtips: Du ska inte stressa i onödan. Om det är jobbet som gör dig stressad så bör du hitta sätt att lugna ner dig innan du ger dig iväg från jobbet. Annars riskerar du att bli en trafikvara, dö eller döda någon med ditt beteende. Jag avslutar med ett citat som jag läste i Dale Carnegies bok Sluta oroa dig, börja leva!: Affärsmän som inte kan bekämpa sin oro, dör unga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar