tisdag 17 maj 2011

Gunnar Leches egen park

Idag hittade jag en guide till 42 parker i Uppsala. Den går att ladda ner här. Det står inte så mycket om varje park, men man kan i alla fall få inspiration till nya parker att besöka i staden.. Idag lärde jag mig också att parken framför stationen heter Gunnar Leches park. Det är roligt att höra eftersom han har satt så stort avtryck på Fålhagen. Det finns verkligen Leche-hus överallt här! Har man sett några stycken så lär man sig känna igen hans stil. Här kan ni läsa några tidigare inlägg som vi har skrivit om Leche här på bloggen: http://falhagen.blogspot.com/search/label/gunnar%20leche

När jag googlade på Gunnar Leches park så hamnade jag på Maria Gardfjells blogg. Tydligen hade hon fått liv i ett tråkigt kommunmöte genom att ifrågasätta namnkommiténs förslag på Gunnar Leches park, eftersom han inte har haft något med den aktuella platsen att göra. Det är bra att få liv i kommunmötena :), men jag tycker att namnet passar bra, eftersom stationsområdet är en port in i Fålhagen, och Leche har ritat så många hus här.

Sist jag skrev om Leche här på bloggen fick jag förresten lära mig av en bloggläsare att rundlarna som man ofta ser på Leche-hus (uppe på fasaden) heter lecheroler :). Ett roligt men passande namn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar