torsdag 10 januari 2013

Antibiotika i Fålhagen

Under julledigheten upptäckte jag ett problem med att ha en sjuk kanin hemma i Fålhagen. Eftersom hon helt plötsligt slutade äta och blev dessutom beröringskänslig och kissade på fel stället så tog vi oss till en veterinär. Det fick bli smådjursakuten borta i Ultuna eftersom det hela eskalerade på en lördag. Där gick allting bra och kaninen fick lite vätska och antibiotika. Det var efter detta som problemen började. Det är inte så vanligt med antibiotika för kaniner på våra apotek.

Det finns massor med apotek runt omkring oss här i Fålhagen. Jag satsade på apoteken i Boländerna och Gränby eftersom jag ville vara säker på att apoteken hade öppet på en söndag. Jag besökte fem apotek och skickades runt mellan olika apotek. Bara ett apotek erbjöd sig för att beställa antibiotikan och det snabbt. Eftersom det numera finns väldigt många apotek utan gemensamt register så är risken att en djurägande fålhagenbo tvingas till att åka runt till väldigt många apotek för att hitta rätt. Turligt nog så löste det sig till slut.

En tanke jag fick var dock: Om man nu ändå glatt skickar runt och tipsar den oroliga fålhagenbon till apotek efter apotek så vore inte ett gemensamt register kanske inte världens dummaste idé.

För övrigt så har kaninen nu balkongsförbud eftersom det var där hon ådrog sig infektionen som ledde till att jag åkte runt halva Uppsala på en söndag.

Avslutar med ett stort tack till smådjursakuten borta i Ultuna som tog väl hand om den oroliga kaninägaren från Fålhagen. Och kaninen också.

P.S. Vet ni vad 100ml antibiotika för kaniner kostar?  1912 kronor! Jag tror inte husse någonsin druckit någonting så dyrt och det känns lite surt att kaninen inte ens gillar vätskan. Vansinnigt. Men det viktiga är att kaninen nu mår bra.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar