tisdag 15 januari 2013

Hemskheter i UNT

En fålhagenbo, dvs. jag, var aningen skakad efter att ha läst artikeln om kaniner som mat i UNT förra veckan. Jag tycker inte att kaniner är mat. De är i första hand sällskapsdjur. Jag brukar säga så här att kaniner kanske var mat under andra världskriget men sedan dess har samhället utvecklats väldigt mycket. Man behöver inte äta kaniner för att överleva. Ja, efter att ha köpt kaninantibiotika för 1912 kronor (100ml) så är jag väldigt mån om att ta hand om min kanin. Det står i artikeln att man skiljer på husdjurskaniner och matkaniner men för mig personligen ligger de lite för nära varandra.

Det är mycket bättre att äta god mat, dricka en god öl och läsa världens bästa bok om kaniner! Istället för att satsa på att göra mat av kaniner så borde vi lära oss förstå dem. Boken på bilden ovan är en av de bästa jag läst om kaniner. Den handlar nämligen om allt annat än hur stora burar kaniner behöver eller vad kaniner ska äta osv. Den handlar om kaniner som individer och personligheter! Precis så som jag uppfattar kaninerna. Jag skickade in ett kaninboksmanus till tre förlag men de var inte redo att ge ut en kaninbok. Så kan det vara. Jag tycker att kanindiskussionen borde handla om hur underbara sällskapsdjurkaninerna är  istället för att prata om deras kulinariska egenskaper eller huruvida de är lösningen på den globala uppvärmningen. Visste ni att stadstrafiken och renhållningen i Västerås kör med kaningas. Nej, tidigare har denne fålhagenbo haft problem med menyerna i Frankrike men artikeln nedan upplyste mig om att det även i Sverige görs lyxmat av kaniner. Ska nog bli lite mer noggrann med vad jag äter i Sverige framöver.

Om du nu ändå vill köpa kaninkött så är närmaste stället för oss fålhagenbor att göra det på Torgkassen. De brukar ha kanin i burk. Jag har sett burkar från Frankrike. Själv tänker jag försöka göra mitt bästa för att min kanin fortsätter att leva och upptäcka världen runtomkring sig. På bilden upptäcker den runda och goa (veterinärens beskrivning av kaninen, förhoppningsvis syftade hen på utseendet och inte smak) kaninen husses och mattes rosa playstation (det rosa playstationet är inpackad i den svarta plastpåsen för att överleva kaninen).






0 kommentarer:

Skicka en kommentar