tisdag 1 januari 2013

Minnet är så kort - vad hände i Fålhagen 2012?


Välkommen till Mitt i Fålhagen-bloggens årskrönika. Jorden gick inte under i år heller. Tyvärr så har blogger ingen sån där funktion som Facebook som automatiskt summerar de viktigaste händelserna så bloggaren har varit tvungen att göra det manuellt. Detta var mycket tidskrävande. Varje månad har fått ett eget stycke för att göra läsningen lite enklare. 

I januari 2012 skrev vi mycket om mordet på Vaksalagatan. Jag tror att det måste vara ett av ämnena som läst mest någonsin på vår blogg vilket är helt i linje med att folk är intresserade av mord och brott.  Personen som mördade den unga mannen i Fålhagen kunde till slut tas tillbaka till Sverige och jag har för mig rättegången är klar och mördaren fick ett långt fängelsestraff. Ett annat ämne var Rally Uppsala som hade sitt TC på Vaksala torg. Jag tycker att Rally Uppsala var en lyckad tävling. Vi var ute och kollade på tävlingen. Vad som är statusen för rally 2013 måste jag ta reda på mer information.

Februari är en sån där månad i Fålhagen då det inte händer så mycket. Det är verkligen dött. Så om ni har några ämnen som ni vill att vi ska ta upp så är det bara att maila oss på mittifalhagen@gmail.com. Lennakattens station blev klar och vi forslade bort en massa cyklar från föreningen. I övrigt var det händelsefattigt i februari 2012.

I mars 2012 konstaterade vi att våren kom till Fålhagen mycket tidigt och vi såg framemot en trevlig rosésäsong på balkongen. Ni som minns hur sommaren blev förstår att vi inte satt där så många kvällar :). Vi skrev även om parker i Fålhagen och hur viktigt det är att man bevara så mycket av det gröna som möjligt. Vi fokuserade mycket på cyklisternas verklighet, inte minst därför att någon otrevlig typ snodde mitt cykelhjul! Nu är det också många som drabbats av cykelstölder så se upp för cykeltjuvarna! Annars så var vi oroliga över att det inte skulle bli någon cykeltrappa för cyklister vid Frodetrappan.

I april hände det en hel del. Fålhagen lever som mest på våren. Vårt supernygga badrum blev klart. Samtidigt pågick det en proteströrelse mot beslutet att på sikt lägga ner linje 801 som är livlinan för många fålhagenbor. Jag och Niina debuterade som loppissäljare en lördag i april. Då hade man redan haft invigningen av Speakers' corner på Vaksala torg. Jag ser redan framemot april 2013 för det är då det händer. Jag kanske ska sälja saker på Vaksala torg igen.

Maj bjöd på en underbar helg med mycket värme. I övrigt fortsatte vi med att skriva om cyklisternas situation i Fålhagen. En bloggtradition är att jag skriver om första maj-tågen i Uppsala och det kommer jag att göra även 2013. Radisson Blu öppnade sina dörrar och ger oss fålhagenbor möjligheten att äta en mycket god brunsch :).

Junimånaden blev en månad då Fålhagen hade det sista Uppcon på Vaksala torg. Även beachvolleyn försvann :(. Boulehallen blev inte av, utan boulespelarna fick nya lokaler i gamla tennishallen. Veronica Maggio besökte Vaksala torg, tyvärr så missade jag det hela :(. UL började köra med dubbeldäckare och en av bussarna hann fastna i en bom på Strandbodkilen. Ja, det hände mycket i juni i Fålhagen. Men vad händer i år när Uppcon, beachvolleyn och Maggio inte kommer tillbaka...

I juli skrev jag en sommarnovell och la ut den på bloggen. Utöver det så regnade det en hel del i juli. Usch. Jag skrev om lergroparna i Fålhagen. Det känns som att hela Fålhagen ligger på gamla lergropar :). Och så blev det en hel del Hittaut.nu-kontroller som jag skrev om. Det är ett bra sätt att lära känna hela Uppsala och skogarna runtomkring.

Det känns som att hela augustimånad bara regnade bort. Helt horribelt. Utöver det så skrev vi om katter och råttor i Fålhagen. Coop i båghuset öppnade sina dörrar i augusti och genast kändes det som att stadskärnan flyttats närmare Fålhagen.

I september fortsatte vi att skriva om cyklandet i Fålhagen och även om centralpassagen. Det var även i september som jag fastnade för tv-programmet Hela Sverige bakar. Ronnie var med och jag listade ut att han måste bo i Fålhagen. Och en så råkade jag se en Kjell Eriksson-rundvandring i Fålhagen. Bara så där. Det var lite roligt.

Vartannat år ordnas Allt ljus på Uppsala och det är verkligen en lyft för hela staden. Mitt under den mörkaste tiden  ger man oss fålhagenbor lite ljus. Underbart. Efter mycket om och men lyckades man  flytta Swebus till Stationsgatan. Det var en bra lösning om man nu ska kalla resecentrum för Resecentrum. Hamnspången öppnades och plötsligt var det väldigt nära till stadsparken. Gallerian i båghuset öppnades på riktigt och en del intressanta affärer kom till Fålhagen.

Vintern kom till Fålhagen i slutet av november. Kul att snön hittade till Uppsalas trevligaste stadsdel. De planerade förskolebarrackerna nära Almtunaskolan uteblev och kommunen försöker hitta en annan lösning. Båda fålhagenbloggarnas kort blev skimmade vid stationen. Korsningen Väderkvarnsgatan och Vaksalagatan blev mycket farligare för både fotgängare och bilar. Vad håller man på att göra i korsningen? Det verkar ta en evighet! Ett annat ställe vars avstängning noterades på bloggen är Frodeparken. Det ska bli spännande att se resultaten av både korsningen och Frodeparken.

Snöstormen som välte en dubbeldäckare och gjorde att Niina var tvungen att hämta mig från jobbet, lamslog stora delar av staden. Själv blev jag frustrerad över hur man plogade i Fålhagen. När bussarna inte går så måste man ta bilen men man vill inte gräva fram sin bil genom två snövallar. Spännande utveckling i kvarteret Sverre, hjärtat av Fålhagen. Om planerar går genom så blir det ändringar i stadsdelsbilden. Spännande.

I vilket fall som helst, njut av vintern i Fålhagen. Glöm inte att åka skridskor på Fålhagens IP. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar