torsdag 23 maj 2013

Religiös värvning i Fålhagen

Foto: Paulofierro Creative commons, www.flickr.com

Jag råkade ut för något som aldrig har hänt mig under mina snart 4 år i Fålhagen, nämligen att Jehovas vittnen kom och knackade på dörren. I Flogsta hände det flera gånger, men här har jag tänkt att de kanske inte ser någon marknad eftersom de aldrig kommer hit Men nu har väl antingen demografin ändrats i våra kvarter (vilket jag faktiskt tycker att den har, vilket jag kanske ska ta upp i ett inlägg snart), eller så har jag bara aldrig varit hemma när de har knackat på. Jag pratade i telefon just då, så jag kunde inte byta några ord med dem, men jag tog i alla fall emot deras broschyrer. Och nu har jag suttit och bläddrat i dem, och förutom en del saker som jag förkastar direkt (tex Intelligent design) så står det faktiskt en del matnyttigt i dem också. Till exempel fanns en jättebra artikel om hur man skyddar sig mot olika typer av brott, tex nätbrott, med väldigt bra råd. Och en artikel om hur man handskas med sina tonåringar var också väldigt bra (öh, jag har ju då aldrig haft någon tonåring, men jag menar att råden var i stil med andra råd man brukar få höra). Så en del av mina fördomar kom på skam. Jag som alltid tycker att man ska sätta sig in i andras tankar innan man dömer dem tycker att det är väldigt intressant att få läsa deras material. Men jag måste säga att jag var besviken på att de inte hade med några såna där söta bilder med lejon och jesus, ni vet som i tex Torka aldrig tårar utan handskar :) (eller som bilden här ovanför).

2 kommentarer:

Anonym sa...

När kommer demografiinlägget? Låter intressant? =) /Mats, Fålhagenbo sedan 2007

Niina sa...

Åh, om det finns intresse så borde jag skriva det snart :). Än så länge lösa funderingar och iakttagelser, men jag ska kolla upp lite fakta också.

Skicka en kommentar