torsdag 30 maj 2013

Sommarplågan: balkongsrökning


Det är sällan jag har så svårare att hålla en saklig ton än när jag skriver om rökare. Jag tycker att rökning på balkonger är en sommarplåga i klass med myggorna vid Dalälven. Man vill bara få slut på det. Bilden ovan är från Enköpings Posten där man försöker få en man sluta röka på sin balkong därför att hans balkong ligger precis nedanför luftintaget och i och med får alla grannar in cigarettröken i sina lägenheten. Sunkigt! Är det en rättighet att få röka på sin balkong? Jag tycker inte det. Lika mycket som det är förbjudet att grilla på balkongerna, förutom med elgrillar, så borde det vara förbjudet att röka där. För alla andras skull. Jag har tidigare konstaterat att individens rättigheter gentemot majoriteten är alldeles för starka och det här tycker jag är ett typfall på sånt.

Varför vill jag förbjuda balkongrökningen? Jo, tänk er att man vill njuta av en varm sommarkväll på balkongen med sommarens alla dofter och istället dras med i någons försök att långsamt ta livet av sig. Cigarettröken är en totalupplevelse. Det får mig att tänka på sunkiga hyreslägenheter där cigarettröken hör ihop med alkoholstanken vilket tillsammans blandar sig till en odör som jag döpt till socialfall.

Nej, vi har redan lyckats göra krogarna rökfria, förutom uteserveringarna, vilket jag tycker är helt underbart! Uteserveringarna, busshållplatserna och balkongerna står näst på tur. Det finns få produkter som är så överbevisat vara livsfarliga att bruka eller bara vara i närheten så nog borde vi kunna ordna detta. Du kan börja med att se till att du inte röker på balkongen.

Jag kan inte sluta lyssna på den här låten. Sommarkänsla. Jag gillar den även om jag aldrig varit i Thailand :). En kuriös detalj: Jag och Markoolio har gjort lumpen på samma ställe men inte riktigt samtidigt. Jag tror att han var där ett halvår före mig.
http://www.youtube.com/watch?v=9SfkuixZmZM

1 kommentarer:

Anonym sa...

Folk som försöker få trycka fram sina egna åsikter och sina egna viljor med ord som "individens rättigheter gentemot majoriteten är alldeles för starka" är dessutom alltid lite läskiga...

Skicka en kommentar