onsdag 5 juni 2013

Parker under utveckling - påverka i tid


Nu verkar det vara mycket på G kring parkerna i Uppsala. Som en varm källa dyker frågan om parker upp då och då och är het en stund för att sedan svalna bort och bli bortglömd. Den här gången hoppas jag dock på att man utvecklar parkerna i Uppsala. Parkerna är viktiga för vårt välmående. Ju mer centralt man bor, desto viktigare är det att kunna koppla av i naturen, höra fåglarna sjunga och känna vattnets speciella, lugnande resonans. Eftersom Fålhagen saknar några riktiga parker så blir stadsparken väldigt viktig för mig. Mer om stadsparken lite senare.

Just nu vill man även göra om engelska parken bakom Carolina Rediviva. Det ska bli spännande att se hur det blir. Just om den parken har jag inga bestämda åsikter om förutom att den p.g.a. sin engelska karaktär ska ha högt gräs och det är lite besökarfientligt.
Mer om engelska parken: http://www.unt.se/uppsala/hur-vill-du-ha-engelska-parken-2444673.aspx

Avsaknaden av riktiga parker i Fålhagen gör att jag har åsikter om den största parken nära mig. Jag ser gärna att den utvecklas åt Centralpark-hållet. Att det ska vara möjligt att springa runt parken. Ja, jag vet att man gjort markerade rundor i parken men kanske kunde man göra det lite mer kuperat. Och jag håller med om att det jag hört att stadsparken känns som ett enda stort picnicområde så det går nog att utveckla den till antingen till en picnicoas eller annan typ av vistelse. Att umgås med sina vänner tycker jag är det viktigaste med parken. Förutom att njuta av lugnet i parken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar