måndag 24 juni 2013

Semestertider och kollektivtrafiken


Dagen efter midsommar är det många som börjar sin semester och kollektivtrafikens enkelhet sätts på prov på riktigt. Vi som pendlar varje dag har våra kort och det är oftast inga problem och de problem som uppstått har jag skrivit om tidigare. Jag har pendlat mellan Uppsala och Enköping i 10 år och aldrig någonsin har det fungerat så bra som i år! Moderna bussar och välplanerade turtider! Perfekt UL! Tack!

Nu när jag inte har ett giltigt busskort så har jag kommit i kontakt med de enstaka biljetterna och pris- och planeringskaoset kring det. På bilden ovan ser ni hur många olika biljettalternativ det finns. Med risk att låta sarkastisk så skulle jag vilja säga att valfriheten på UL:s biljettmeny är mer omfattande än vissa restaurangers urval. Jag tycker redan synd om turisterna. Hur ska man kunna välja rätt? Och då tänker jag bara på de inhemska turisterna. Det vore kanske lättare om UL skulle börja använda menyer lik de på pizzeriorna: Jag vill ha nummer 1 och då skulle man veta att man får en biljett till Arlanda och allting ingår så att man slipper betala extra för att kliva av på Arlanda.



Är biljettpriserna för krångliga så finns det naturligtvis hjälp att få. Se bara här. UL har en biljettguide som du kan använda dig av för att veta vilka kombinationer du ska ha om du åker till Stockholm som ovan eller till Arlanda som nedan. Jag tycker att det är bra att det finns ett billigare alternativ till tåget, nämligen bussen. Skönt. Sedan är det lite underligt att det kostar mycket mer att åka till Stockholm med pendeltåg än vad det kostar med SJ men det är en annan historia. Ett stort problem med pendeltåget är att det inte går att köpa rätta biljetter överallt.



Såna här automater har dykt upp på perrongen vid pendeltåget. De är sjukt många :)! Det är bra det. Jag hoppas att det skulle finnas sådana på alla perronger där man kan påbörja sin kombinerade resa med UL och SL. Finns de på alla platser? Och hur gör man om vill köpa en biljett i förväg för att ha för hemresan? 

Eftersom stadsbussarna tillhör UL:s  sfär så mailade jag  dem angående stadsbussbiljetter och undrade om man kunde köpa sms-biljetter utan registrering innan. Jag trodde i min enfaldighet att man skulle ha gjort det här så enkelt som möjligt. Läs mer här hur man gör i Uppsala: http://www.ul.se/Om-UL/Nyheter/Nyheter-for-SMS-fran-1-februari/. Jag kan bara säga att det var underbart enkelt att använda WyWallet i Kristianstads stadstrafik. Sjukt enkelt. Så enkelt borde det vara i Uppsala också. I väntan på det så fortsätter jag att betala med visakort när jag inte har ett giltigt pendlarkort. I väntan på att vi får någonting lik Accesskort till Uppsala. 


Jag förstår ju att det är svårt, om inte rent utav omöjligt att anpassa sig till allas specialkrav men jag tycker ändå att biljettsystemet ska vara så enkelt som möjligt för risken med ett alldeles för komplicerat system är att man inte betalar till slut eller att man betalar fel och får 1200 kronors extra avgift. Då börjar man nog snegla på bilen som ett alternativ till kollektivtrafiken och det kan inte vara målsättningen. 




Ta det nu  lugnt på semestern och tänk inte på jobbet. Det ska inte jag göra. Här kommer en underbar sommarlåt: http://www.youtube.com/watch?v=-6kvT2Kbt3U&list=PL2355E10C69AFA17D
Byt ut ordet reggae mot, säg schlager, dansband eller Tomas Ledin så har du en svensk semester. Nu kör vi! 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar