måndag 28 oktober 2013

Ett sista inlägg om tiggare


Jag lovar och svär att detta inlägg blir det sista i frågan om tiggare i Uppsala och resecentrum. Jag tycker att den här annonsen sammanfattar min grundställning väldigt väl: Man ska inte behöva tigga i Sverige eller Uppsala och därför ska tiggare bort från gatubilden. Jag har träffat på "tiggarbostäder" på Katedralskolans parkering men även borta i Kvarnbo, på naturreservatsparkeringen nära häststallet. I april såg jag romläger i Frankrike och sådant vill jag inte ha i Sverige. Allting hänger ihop eftersom tiggare som tigger i Uppsala bor också någonstans. Hur ska man lösa detta? Att säga att jag ska förstå tiggarnas situation ur deras synvinkel. Ja, men att förstå situationen hjälper inte så mycket. Antingen tar ursprungslandet hand om tiggarna eller så måste Uppsala sätta in insatser. Vad kan jag göra för att lösa situationen? Jag vet inte, men ni får jättegärna tipsa mig om olika alternativ så lovar jag att testa dem.

I Finland och Helsingfors så har antalet tiggare varit lägre i år. En orsak sägs vara att tiggeriinkomsterna inte motsvarat förväntningarna. Och så har man hård konkurrens i Helsingfors med alla duktiga ryska musiker som vill tjäna lite extra under sommaren. Så konkurrens och konjunktur och människornas generositet påverkar antalet tiggare men löser naturligtvis inte problemet med fattigdomen.

Vi hamnade lite utanför Fålhagen men problemet påverkar fålhagenbor som varje dag passerar tiggare i centralpassagen eller i stan. De som finns med i svenska systemet och inte har ett hem stödjer jag genom att köpa den mycket kvalitativa tidningen Situation Stockholm. I oktober råkade jag köpa två :). Ge mig många förslag hur jag kan hjälpa till för att motverka hemlöshet och framför allt vad jag kan göra för att lösa tiggarsituationen så lovar jag testa allt ni föreslår!




1 kommentarer:

Anonym sa...

Rösta rätt. Finns ju eg. bara et parti som anser att tiggarna är ursprungslandets problem. Så tycker man själv det kanske man ska rösta rätt också och ge f-n i att gnälla.

Skicka en kommentar