tisdag 30 december 2014

Årskrönika för Fålhagen 2014 - del 1


Det hände mycket i Fålhagen i år. Jag försöker sammanfatta några av sakerna som jag minns från 2014. Nedmontering av SJ:s lokaler i resecentrum startade i januari, samtidigt som man gjorde det obekvämt för uteliggarna att sitta vid fönstren. Det skulle visa sig att Expresso House skulle komma in i resecentrum och förse pendlarna med kaffe. Jättebra! Och samtidigt med att Expresso House kom in så dök det även upp bänkar i resecentrum! Äntligen tänkte jag! Var har alla de resenärer som nu sitter där, suttit innan bänkarna kom dit? Det måste vara bra för affärerna ju. Senare under 2014 öppnade även Fålhagens konditori på Strandbodkilen. Nära oss och perfekt att antingen ha barnvagnen inne eller ute för man har bra utsikt över vagnen även inifrån :). 

Dörrarna vid resecentrum är en sorglig historia för flera gånger under 2014 var en eller flera av dörrarna ur funktion. Ibland samtidigt. Det blir väldigt dåligt flöde i resecentrum när bara hälften av dörrarna går att använda. 

I januari försvann även en ung man efter nyårsfirande. Tyvärr så hittades han senare död i Fyrisån. En grym påminnelse för oss alla hur kort ett liv kan vara. Och hur viktigt det är att man håller koll på varandra när man är ute och festar, oavsett ålder. Så, ta hand om varandra när ni firar nyår, och ta hand om er själva också. 

2014 blev året då det inte blev något Knutsfirande på Vaksala torg. Jag hoppas att det blir av 2015. 


Det byggs febrilt i Fålhagen och runtom resecentrum. Här på bilden nedan ser du husen som börjar ta form så här i slutet av 2014. Det behöver byggas mer, men samtidigt är det viktigt att man inte bygger bort alla grönområden. De behövs. 



I februari skrev vi att det verkar vara en snöfattig vinter och samtidigt härjade någon runt i Fålhagen och gjorde inbrott i husen. Ibland vore det bra om man kom ihåg vad man skriver på bloggen för redan i februari skrev Niina hur korsningen Fålhagsleden och Björkgatan skulle se ut, att det inte skulle bli någon rondell där, men sådant glömmer man bort när jag ett halvår senare skriver om samma korsning. Nu är det väl mest spännande om korsningen hinner bli klar under 2014, eller om vi måste låna några dagar från 2015 :). 

I mars 2014 hände det inte så mycket. Jag skrev en liten sammanfattning om snösituationen i Fålhagen genom åren, med början 2010. Det känns som att den här vintern inte kommer att bjuda på några enorma snömängder men man vet ju aldrig. Och snön kan komma plötsligt, som första maj 2014 när Student-VM i amerikansk fotboll skulle börja på Österängs IP. Man vet ju aldrig med vädret. Men Student-VM var ett roligt evenemang mitt i Fålhagen. Åtminstone för en typ som jag som gillar amerikansk fotboll. 

I april hände det inte så där vansinnigt mycket heller. Vi skrev lite om att det ska byggas mycket nu i och runt Fålhagen och så. Shellmacken blev rånad och jag vet inte än idag om man lyckas få fast rånaren. Jag märkte att under våren hade jag fortfarande tid att skriva om UKK och kulturhändelserna där. Jag skäms lite hur lite jag skrivit om UKK och kulturevenemang där under hösten. För övrigt så är det i april, när snön smällt, som man ser hur skötsamma hundägarna är i Fålhagen. 

I maj hade jag fullt upp med att hjälpa till med Student-VM i amerikansk fotboll. I övrigt så hände det inte så mycket, förutom att jag träffade på två ornitologer på Vaksala torg som botaniserade taken runt Vaksala torg. 





Imorgon kommer resten av året här på bloggen...




0 kommentarer:

Skicka en kommentar