lördag 27 december 2014

Vilken restaurang!


För en vecka sedan fick vi ett erbjudande som det inte gick tacka nej till. Vad? Jo, vi skulle få vara barnfria i några timmar. På en fredag kväll? Vad gör vi då? Jo, vi går naturligtvis ut och äter. Vi tog med oss våra kalendrar och skyndade oss till en restaurang. Vi hittade en pärla på Vaksalagatan: Högmans brasserie. En lite finare restaurang nära Fålhagen. När man klev in där så doftade det gamla böcker, den där doften som bara gamla böcker, och tydligen även Högmans brasserie har :). Jag kände mig hemma där på en gång.

Det måste ha sett ut som en affärslunch när jag och Niina uppdaterade våra kalendrar så att vi vet vad den andra ska göra den närmaste månaden. Jag tyckte att det var ett perfekt tillfälle att passa på att göra det. Men nu tillbaka till restaurangen.

Trevlig stämning, bra service och god mat. Det är väl ungefär det som behövs för att driva en bra restaurang och det är precis vad Högmans brasserie lyckas med. Man känner sig välkommen som gäst och maten är god och vinerna passar till rätterna. Man kan säga mycket om det här med mat och vin i kombination men i min mun så höjs matupplevelsen om vinet passar till maten och tvärtom. Vad ska jag säga? Jo, gå till Högmans brasserie och ät en god middag! Vi var lite spontana och hade inte bokat. Om du ska dit på en fredag kväll så är det bäst att du bokar bord för annars kan det vara svårt att få ett bord. Priserna då? Helt rimliga och långtifrån det dyraste man kan äta i Uppsala.

P.S. Jag köpte en ny telefon som är bra på många sätt men den saknar blixten! Jag förstod inte att man skulle behöva ha koll på såna viktiga detaljer år 2014. Därför är bilden på efterrätten lite...mörk. Beklagar det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar