fredag 5 december 2014

Ett boktips till alla skolpolitiker...


Nu bryter vi lite från det vanliga bloggandet och tipsar bloggläsarna om en bok som det pratats alldeles för lite om i media. Boken måste ha passerat medierna helt och hållet förra året när den kom ut men jag hoppas att pocketversionen leder till att fler läser den. Som ni kanske vet så är jag lärare, dock föräldraledig just nu, och jag måste säga att den här boken sammanfattar skolhistorian på ett bra sätt, plus att den beskriver vad som borde göras för att man ska kunna vända på kunskapsraset. Jag håller kanske inte med om allting som står i den här boken men det bästa och skulle skolan göras om med den här boken som utgångspunkt så skulle det bli mycket bättre. För alla, elever, lärare och föräldrar. Det är jag helt säker på.



Jag tycker att man koncentrerar sig alldeles för lite på kunskaper, basfakta i den svenska skolan. Enligt min mening ska grundskolan var en plats där man ser till att alla lär sig de grundläggande kunskaperna så som läsa och skriva tillräckligt bra för att kunna vara aktiva medlemmar i sitt närsamhälle. Svårare än så är det inte. Läs boken!

Nu när jag ändå är inne på skolpolitik så tänkte jag  nämna Gustav Fridolin och hans Youtubefilm till lärare. Många har kritiserat och förlöjligat filmen och kanske av en god anledning, då jag har väldigt svårt att hitta någonting riktigt konkret i det han säger. Att minska den administrativa bördan är en jättebra idé men jag undrar hur man garanterar att föräldrarna får tillräckligt med information om sin sons/dotters skolgång om man inte skriver t.ex. omdömen Lyckligtvis så är inte jag Sveriges utbildningsminister. Däremot tycker jag att Fridolin borde vara väldigt drivande i frågan om att höja lärarlönerna kollektivt. Det tror jag på. I boken har man motiverat lönehöjningen på ett bra sätt. Precis därför borde man höja alla lärares löner. Vill du veta varför? Läs boken :). Avslutningsvis så ger jag dig länken till utbildningsministerns Youtubehälsning: https://www.youtube.com/watch?v=wq8WlVKPBr4 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar