fredag 19 november 2010

Köpläget i Fålhagen

Oxelgatan 5, bild lånad från Riksmäklarens annons

Jag gick in på Hemnet för att kolla om det är några villor till salu i Fålhagen, vilket alltid är intressant att följa:). Det enda jag hittade var dock det nybyggda radhuset på Oxelgatan, som har funnits med i Bostadsguiden ett par veckor nu. Det var ju tråkigt tänkte jag. Visserligen är radhuset fint och stort, men utgångspris 5,1 miljoner tycker jag är för högt.

Det jag såg då - vilket visade sig vara väldigt intressant - var att budhistoriken fanns på sidan, eftersom budgivningen pågår just nu. Och det som var spännande med det var att det första budet inte alls var 5,1 miljoner, utan faktiskt 4,6 miljoner! Inte heller det andra eller tredje budet nådde upp till 5,1 miljoner, utan det var faktiskt det sjunde budet som gjorde det! Men sen har priset gått upp till 5,4 miljoner därifrån. Men det får mig att undra - är det fler än jag som vänder sig mot att prisnivåerna har stigit så mycket det senaste året? Jag trodde att marknaden skulle lugna sig lite efter finanskrisen, men folk betalar (och lånar?) hur mycket som helst. Det är som om att de tror att räntorna inte kommer att stiga? Det tror jag. Så det här var en intressant indikation på att folk i alla fall tänker efter en och två gånger innan de betalar så mycket. Om samma fenomen gäller lägenheterna här vet jag inte, av de priser jag har sett fortsätter de bara att stiga.

3 kommentarer:

Fru Puff sa...

Jag undrar om det inte var fråga om någon som försökte ge ett skambud och därför började de så långt under utgångspris. Fast jag undrar också, när säger det stopp? De husbudgivningar för Fålhagen jag har sett har prisökningar på ungefär 0,5-1 miljon. Gulp! En 4a på Vallbygatan såldes i veckan för över 3 miljoner.

På tal om hus, är det bara jag som noterar att husägarna i Fålhagen verkar väldigt förtjusta i att renovera? Om man promenerar en vardag verkar området ha tagits över av hantverkare.

Fru Puff sa...

Jag såg precis att huset är upp i 5,8 miljoner nu (!).

Niina sa...

Oj jäklar, undrar vad priset blev till slut?!

Skicka en kommentar