söndag 28 november 2010

Nya lägenheter byggs i Fålhagen

I gårdagens UNT kunde man läsa att byggnadsnämnden har gett klartecken för ett nytt bostadshus i korsningen Vaksalagatan - Väderkvarnsgatan. Först hade där planerats ett tiovåningshus, men planerna har bantats till ett sexvåningshus. Jag blev förstås nyfiken på var man kan klämma in ett hus där, så jag gick in på kommunens hemsida och hittade planärendet här.

Det är alltså i kvarteret Sverre det ska byggas, som ni ser på kartan här ovanför. Det är Uppsalahem som äger husen där, och det är även de som har ansökt om att få bygga det här nya huset. Det ska rymmas 19 lägenheter i huset, och jag gissar på att de blir hyresrätter eftersom det är Uppsalahem som bygger (?). De skickade in sin ansökan till kommunen redan 2007, men det är nu kvarnarna börjar mala färdigt. De har även ansökt om att få renovera och bygga till det befintliga huset, enligt planärendet. Jag hade svårt att tolka om det menade huset som Widerlöv ligger i, eller det mindre huset mot Vaksalagatan, eftersom båda ligger på samma fastighet. Eller så menar de kanske båda. I vilket fall som helst är renoveringen välkommen, och snygga gärna till fasaderna säger jag!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar