lördag 9 april 2011

"Fålhagen är fyllt av totalitära böjelser"


Vi läste en krönika på unt.se om Sebastian Johans som varit hundvakt i Fålhagen och upplevt en del intressanta saker: Fålhagen är fyllt av totalitära böjelser - UNT.se. Han skriver dels om hur folk plötsligt övergår från att titta åt andra hållet när man möter en främling på trottoaren till att bli übersociala och springa fram och försöka klappa hunden. Det har jag också upplevt när jag gått med en lånad hund i Fålhagen, och så länge det inte är något man måste stå ut med varje dag så tycker jag det är trevligt. Jag har förresten testat att le mot alla jag möter på mina promenader i Fålhagen, lite i samma sociala anda. Man får jätteofta leenden tillbaks :).

Men det var en parentes. Sebastian skriver också om alla ilskna små skyltar om att rastning av hundar är förbjuden, och om alla passivt aggressiva männsikor som verkar ogilla hundar. När skylten sitter på bostadsrättsföreningarnas gårdar förstår jag varför de är uppsatta, ifall det går förbi främmande folk med hundar som bajsar ner gräsmattorna. Men kärnfrågan är (precis som Sebastian skriver)- både för gårdar och trottoarer- att hundägarna borde plocka upp bajset! Jag ogillar att folk som inte äger en hund själv försöker diktera var hundarna får gå, utan istället borde vi införa ett effektivt system för att tvinga folk att plocka upp hundarnas bajs. Därför föreslår vi på Mitt i Fålhagen att man kunde utöka till exempel lapplisornas arbetsuppgifter till att bötfälla folk som inte plockar upp efter sin hund. Parkeringsvakterna hänger ändå i Fålhagen hela dagarna och är vana vid att bötfälla folk. Om hundägarna blev 1000 kr fattigare varje gång de försökte smita undan sin plikt så tror vi att de skulle skärpa sig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar