söndag 17 februari 2013

Närproducerad mat eller färdiga rätter

Igår skrev jag om närproducerade radiosändningar och idag är det dags att påminna fålhagenbor om fördelen med närproducerad mat. Den viktigaste fördelen är att man vet vad man får. Vad ser du på bilden ovan? Lasagneingrediens från en matproducent eller en man med hästhuvud? Jag har ingenting emot att äta hästkött, däremot skulle jag aldrig äta kaninkött. Jag har inga problem med att andra äter det men jag vill gärna kunna välja vad jag äter. Att lova mig nötkött och ge mig hästkött är helt enkelt inte OK. Ämnet kanske hamnar lite utanför Fålhagen men det är faktiskt viktigt med vad vi äter.

Det är lättare att köpa receptfria mediciner än frimärken i Fålhagen. Vi har nog kommit till en punkt i utvecklingen där tillgången till mediciner är viktigare och lättare än tillgången till frimärken. Det säger lite grand om världen runt omkring oss som bor i Fålhagen. Allting har blivit valfritt. Vi kan köpa färdiga rätter istället för att laga mat. Men visst vill vi att våra val inte är skadliga för oss? Då måste matproducenterna vara ärliga mot oss. Vi måste helt enkelt vara säkra på vad vi äter. Om det nu är rumänskt hästkött i en färdigrätt som lovar innehålla 100% nötkött så har vi stora problem med kontrollerna inom matindustrin. Det drabbar oss fålhagenbor också. Jag hoppas att hästköttet som använts varit fri från mediciner.

På bilden nedan ser ni ett bord från svenska rallyt. Produktssortimentet är tydligt markerat och flaskorna innehåller det som etiketterna lovar. Så borde det också vara med maten som äts vid matborden i Fålhagen. Köp närproducerade produkter så vet du vad du får och gör egna matlådor så slipper du riskera riskerna med färdiga rätter. Om köttet till en färdig lasagne måste åka Rumänien–Holland–Cypern –Frankrike–Luxemburg–Sverige innan jag kan äta det så är det någonting som är tokigt. Jag tycker att man ska läsa närproducerade bloggar och äta närproducerad mat. Det får bli mitt tips till alla fålhagenbor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar