fredag 3 augusti 2012

Intryck utifrån

Semesterresan är över och det är roligt att se hur andra gör för att göra sin stad och stadsdel bättre. Jag tror att Fålhagen skulle vara en bättre cykelstadsdel om man markerade cykelbanorna ännu tydligare så som man gjort i Budapest. Färger är jättebra. Med sådana här tydligt markerade cykelmotorvägar kunde man lättare styra cykeltrafiken dit där den fungerar säkrast. Ibland kan dock även de goda intentionerna bli svåra att förstå, så som på bilden här nedan. Cykelbanan behöver inte vara det svarta asfaltspåret så som vi har det runt Resecentrum. Jag väntar på att man öppnar cykeltrafiken längs kommun&coop-huset så att jag har en susning om hur många ändå fortsätter att använda Frodetrappan. Det ska bli jätteintressant. Går det att styra cyklister :)?


Nu vill jag kanske inte att man ska bygga en springbana runt Fålhagen med banunderlag men det vore lite roligt om man kunde utveckla löparspåren i Fålhagen.  Det var supercoolt med banunderlaget, markeringarna om hur långt man sprungit och vid start och mål hade man en klocka så man kunde se hur lång tid det tog att springa 5 km. Det var otroligt många som sprang runt Margitön i Budapest! Stadsparken i Uppsala har börjat lite grand med olika löparspår. Själv är jag inne på att utveckla Fålhagens IP:s löparstig :). Är det någon som vet om det är kommunen som har hand om Fålhagens IP? Jag tror att många skulle uppskatta informationen om hur lång en runda är. Jag har ju själv sprungit där så många gånger med en GPS-klocka att jag vet att rundan är ungefär 1,2 km men det vore kul att ha en tavla om det på plats. 





 
 När vi var i Wien så såg vi Elvis från 1968 på en stor skärm och det var häftigt. Elvis var en riktig entertainer. Coolt att göra come back som 33-åring :). Undrar vad han skulle säga om Rolling Stones.Jag hoppas att ingen drar slutsatsen att det är farligare med hamburgare än med knark (jämför med Keith Richards). När vi kom tillbaka var det svårt att missa jättediskussionen om Kent-konserten. I vintras firade Uppsala kommun att vi passerat 200 000-gränsen. Det firade man på Vaksala torg. Uppsala är en storstad och jag tycker att det vore kul med fler händelser i staden. Gärna på Vaksala torg här i Fålhagen. I Wien hade man placerat storskärmen precis framför Rathaus (Rådhuset). Varför inte ha en konsert på Vaksala torg. Ja, jag vet att det är några på G och jag ska skriva om dem senare. Härligt. Mer musik och upplevelser åt folket. Själv ska jag börja använda Speakers' corner på Vaksala torg för att börja med. 






Ett tag kallade vi oss skämtsamt för hundbajsbloggen för efter vintrarna brukar det visa sig hur lata en del hundägare är här i Fålhagen. Jag blev så glad när jag såg att bajskorvar används även på österrikiska. Och kostnaden för att inte plocka efter sin hund. På den här punkten kunde fålhagenbor bli bättre så vi andra slipper trampa i skiten. En reflektion som jag gjorde i högsommarvärmen i Wien var att det är konstigt att hundarna inte klarar av att skita i en hundlåda. Småbarn lär sig använda pottor, katter lådor, kaniner klarar också av att etablera ett skithus. Men hundar som hittar knark, människor med mera, verkar inte klara av det. Varför? Någon fålhagenbo som har lösningen på den gåtan?










0 kommentarer:

Skicka en kommentar