söndag 26 augusti 2012

Snart börjar terminen...

Så länge jag var student bodde jag i Flogsta. Jag ville leva studentlivet till 100 %. Men det finns många studenter som bor i Fålhagen. Jag tänkte lista lite plus och minus med att bo i Fålhagen som student, jämfört med till exempel Flogsta eller Rackarberget. Så spetsa öronen alla nya studenter :).

+ För det första ligger Fålhagen väldigt nära centrum. Din lägenhet kommer alltid vara förstahandsvalet för förfester (och jag utgår ifrån att det är positivt..)
+ Eftersom Fålhagen ligger så nära centrum kommer du snabbt hem från nationen på natten. Du riskerar till exempel inte att somna av utmattning i någon buske på vägen hem.
+ Fålhagen är väldigt lugnt, så här får man alltid ro att tentaplugga
+ Till skillnad från Flogsta finns här många bostadsrättsettor som man kan köpa (om man har råd) om man har ont om ködagar hos Studentstaden

- Eftersom Fålhagen är så lugnt så uppskattar inte grannarna dina fester. Ta detta som en seriös varning om du vill våga visa dig i din bostadsrättsförening.
- Det finns i princip inga hyresrätter i Fålhagen (se dock gammalt inlägg här). Eventuellt kan du hyra rum i andra hand här.
- Mataffärernas priser är inte studentanpassade i Fålhagens närområde
- Beroende på vilka dina kursare är finns det en risk att du känner dig utanför när de alltid vill samlas där de flesta av dem bor, till exempel i Flogsta. Men är du ekonom eller jurist så kanske de flesta av dina kursare bor i Fålhagen eller annat område nära centrum (fördom eller sanning?).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar