lördag 9 november 2013

Bostadssituationen i Uppsala


Då var det dags att skriva om bostadssituationen i Uppsala som blivit ännu sämre. Snart får du veta hur och varför. Just nu så pågår en jakt av dem som inte längre pluggar för fullt. Och de som inte är insatta i situationen är glada över att man äntligen gör någonting åt "alla de där som bor kvar men inte studerar". Den kommentaren har jag hört flera gånger direkt riktad till mig eller så har någon av mina kompisar råkat ut för den kommentaren. Som jag redan påpekade så visar den kommentaren en total okunskap om hur situationen är på bostadsmarknaden i Uppsala.
'
En student ska ta sig genom sina studier på 4-6 år och därefter ska hen ha en lösning på bostadssituationen. Problemet är att det numera tar runt 7 år för ens komma till Gottsunda! Varför? Jo, medan man renoverat lägenheterna i Kvarngärdet och Gränby så har många valt att flytta till billigare boende i Gottsunda. Alltså är det fullt där också. Visst ska studentlägenheterna vara till för studenterna men då måste de före detta studenterna ha någonstans att flytta till. Annars blir det som kampen sjölejonen emellan, en ramlar ner och nästa hoppar upp och ingen har kommit någonstans.

Ja, har man inte ködagar till en hyresrätt, som för övrigt inte verkar finnas inte ens i Gottsunda, då måste man köpa en bostadsrätt eller flytta från Uppsala. Jag har kompisar som lämnat staden för ett liv någon annanstans. Jag har även kompisar som köpt en bostadsrätt. Det går, men det går inte direkt efter studierna. Så som Uppsalas bostadssituation ser ut så ska man inte ta några CSN-lån och lyckas även spara pengar under tiden. Eller så lämnar man stan. En annan aspekt i det hela är att de yrken som behöver anställda betalar löner som inte räcker till att köpa en bostadsrätt i centrala Uppsala. En etta som kostar 1,5 miljoner är ingenting som en person har råd med. Så var ska de som ska jobba i Uppsala bo någonstans? Det är en delikat fråga. Om man tvingar en grupp att flytta på sig så bör det finnas någonstans att flytta till. Jag tror att det lättaste är att hitta en bostadsrätt i Husby.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar