lördag 2 november 2013

Save Åriket


Ibland hamnar bloggaren utanför Fålhagen. Det här inlägget är ett sådant avbrott från livet i Fålhagen. Jag springer väldigt ofta längs ån för det är så fridfullt där. Mina längre löprundor tar mig hela vägen ner till Flottsund. Först där kan man ta en bro över Fyrisån. Det är bra. Uppsala behöver grönområden och vi som bor i Fålhagen behöver det också. En fålhagenbo som jag gillar att ha tillgång till nästan orörd natur. Nu håller man dock på att bygga Gottsunda allé med en sannolik fortsättning över ån. Det är inte en bra idé. Läs mer om Gottsunda allén och konsekvenserna här:
http://www.scribo.se/gottsunda-alle-22-sep-2013

Det är inte alltid antalet broar eller vägar som avgör hur trafiken flyter på. Ibland så beror det på bilister själva så som här på Flottsundsbro där de här två bilisternas stod i vägen för varandra i nästan 10 minuter. Då hade de ändå inte så bråttom eller? Och ska man verkligen köra bil om man befinner sig i det här tillståndet.

På sikt, behövs det en bro över Fyrisån mitt i Åriket är min fråga eller skulle det räcka med att utveckla Flottsundsbron? Och just det, tänk på hur ni kör på de befintliga broarna. Vill du säga ditt? Kolla in här:
http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotrafik/Stadsutveckling--planering/Oversiktsplan/Samrad-om-forslag-till-fordjupad-oversiktsplan-for-forbindelse-over-Fyrisan/

0 kommentarer:

Skicka en kommentar