lördag 16 november 2013

Lite politik på bloggen i december


I december kommer att bli lite politik här på bloggen. Jag skickade nio frågor till alla partier som sitter i Uppsala kommunfullmäktige och frågade om de ville svara på frågorna som jag sedan skulle lägga ut på bloggen. Jag kommer inte att förkorta eller ändra på någonting i svaren. Jag valde att göra detta i december 2013 eftersom partierna kanske inte riktigt ha börjat valstressa än och så är december en månad då det överlag är lugnt i Fålhagen. Inte så lugnt som i februari men nästan.Det är bra att skapa lite bloggledighet också :). Nej men skämt åsido. Jag kommer att lägga ut en fråga i taget istället för att ge varje parti en egen dag. Det är lättare att jämföra svaren om man tar en fråga i taget. Vill du veta vilka frågor jag skickade till partierna så kan du läsa dem här nedan:

1.      Jag har läst mycket om löften om satsningar på gymnasieskolan och lärare där. Själv är jag lärare på högstadiet. När jag läste till lärare så ville alla bli gymnasielärare men väldigt få ville satsa på att bli lärare på högstadiet. Bland alla satsningar på gymnasieskolan vill jag ställa frågan om vilka satsningar som ert parti kommer att rikta till hög-, mellan- och lågstadiet? Min personliga uppfattning är att det är på låg- och mellanstadiet som satsningarna bör sättas in.

2.       Vad kommer att hända med lärarlönerna om ert parti får bestämma?


3.       Företagare är viktiga. Jag är intresserad av ert partis lösningar kring hur man kan underlätta företagandet för småföretagare. Det har pratats om att helt slopa sjuklöneveckorna, alltså veckorna som arbetsgivaren står för innan försäkringskassan tar över ansvaret. Hur tänker ni där?

4.       På tal om närvaro. Kommunfullmäktige har saknat i snitt 17 folkvalda politiker per kommunfullmäktigemöte. Jag tycker att det är för dåligt. I mina ögon tyder detta på att det finns 17 onödiga platser i kommunfullmäktige. Vad tänker ditt parti göra för att bättra på närvaron på kommunfullmäktigemöten som dessutom direktsänds på UNT24.

5.       Det förekommer en hel del offentliga upphandlingar inom kommunverksamheten.Vågar ditt parti välja en offert som inte är den billigaste? Om ja, hur skulle du motivera valet för skattebetalarna?

6.        Vad ska ert parti göra för tiggare som på senare år blivit en allt synligare del av stadsbilden.

7.       Hemtjänstpersonalen i Fålhagen var väldigt nöjda med sitt arbete. Vad gör ert parti under nästa mandatperiod för att se till att vårdkvaliteten inte sjunker i takt med att det blir fler äldre att ta hand om?

8.       Vad tänker ert parti göra med områdena kring Fyrisån mellan Flustret och Flottsund? Jag är för att bevara Åriket så orört som möjligt. Kommer ert parti att rösta för fler bilbroar över Fyrisån där?

9.       På vilket sätt tänker ert parti göra Uppsala grönare, t.ex. parker med mera? Vilka idéer har ni?





0 kommentarer:

Skicka en kommentar