onsdag 20 november 2013

Läsning i Fålhagen


Vi har båda precis läst klart boken En man som heter Ove och jag måste säga att boken är helt fantastisk. Har du inte läst den så gör det. Den borde vara en hit hos boende i Fålhagen där många bor i bostadsrätter och ett av bokens teman kan väl sägas vara det. Jag tycker att den lyfter fram en viktig poäng med den här typen av boendet, som jag inte riktigt tycker att vi tar vara på för tillfället. Hur många av dina grannar pratar du med?

Just nu håller jag på att läsa en bok om USA. Jag läste den första gången när jag fick den och nu läser jag den för andra gången. Bokens titel: What's the Matter with America? och boken är väldigt intressant därför att den försöker förstå och förklara varför folk röstar mot sitt eget bästa. Det är en intressant frågeställning. Den här boken ska jag läsa ut under de bussresor som är kvar av året.

På det vita bordet som vi köpte till köket ser du fyra böcker som vi ska läsa under våren. Jag fastnade för de här fyra böckerna. Jakten på svenskheten kan vara ett bra köp eller så kan det vara en total katastrof. Att tycka att Värmland är det äktaste Sverige är intressant. Själv hade jag nog åkt till Dalarna. Varför är det så förresten? Jag gillar Värmland också men mina tankar kretsar väl kring Gustav Vasa när jag tänker på det äkta Sverige.

Niina började med fyra timmars arbetsvecka och så ska vi prata om de idéer som boken väcker. Går det att jobba så lite, när det hela tiden basuneras ut att vi ska jobba längre. Ja, tills vi dör på jobbet. Det kan bli lite traumatiskt för mina elever, om jag vid 70 års ålder bara intar framstupa sidoläge på klassrumsgolvet och dör i samhällets tjänst. Nej, det här blir intressant. Kan man jobba bara 4 timmar och ändå ha råd att åka utomlands lite då och då. Handlar arbetet om kvalitet eller kvantitet?

Välfärd utan tillväxt var en av böckerna. Mycket intressant! Det är väl det som hela västvärlden drabbats av. Att tillväxten avstannat och nyss sänkte ECB sin styrränta också. Vad är det som händer? Fast gör man någonting med tillväxt om det förstör naturen? Svaret är nej tycker jag. I boken Jakten på svenskheten så noterar man att det är lätt att prata om att bry sig om miljön och så ändå inte göra någonting för att minska sin egen konsumtion, som ett tydligt exempel kan vi väl ta det här med sopsorteringen som sköts väldigt väl av de flesta, bara för att de/vi sedan tar första bästa flyget långt bort. Så mycket om miljön...

Den sista boken på bordet heter Illa far landet. Vår strävan efter materiell nytta har placerat sig högst på våra listor. Vad händer när det kollektiva vittrar bort? Mina frågor kretsar kring frågan: Vad behöver jag staten till om staten inte garanterar någonting. Inte min pension och inte sjukvården. Nåväl, ska bli intressant att läsa de här böckerna. Kanske borde Mitt i Fålhagen skriva lite bokrecensioner för vi läser en del och februarimånad är inte den mest händelserika i Fålhagen :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar