torsdag 22 januari 2015

Fålhagens sociotop


Jag googlade egentligen på brott i Fålhagen för att skriva om sånt men sen så snubblade jag över en rapport på nätet. Länken dit har du här nedan. Det visade sig vara en mycket intressant rapport från 2009 som mer eller mindre avslöjar var man kommer att bygga i framtiden. Ja, eftersom rapporten är några gamla så har vi invånare också hört var man tänker bygga och så, men det finns en hel del andra intressanta saker i rapporten som jag också tänkte skriva om, i första hand utifrån Fålhagen, men även lite kring andra stadsdelar. På bilden ser du St Andrews som finns i den botaniska trädgården i just St Andrews. Men nu till rapporten och dess innehåll. (http://www.spacescape.se/send/UppsalabornasSociotopkarta_Spacescape_090506.pdf)

Uppsalabornas sociotopkarta är vad som mötte mig när jag klickade på den intressanta länken och tanken är att den här karta ska utgöra underlag för den sociala grönstrukturen dvs. rekreation, lek och mötesplatser för oss som bor i Uppsala. Jag tycker att du ska läsa hela rapporten för den är intressant och jag som gillar kartor tycker att de bifogade kartorna tyddliggör det hela. Områden där det finns mycket natur, ja i överflöd per invånare kan räkna med förtätning av sin stadsdel framöver. Enligt rapporten är sådana områden, med förtätningspotential (mitt ordval) följande:
Polacksbacken, Ulleråker, Berthåga, Liberobäck (tyckte att det var en gullig felstavning) och så Nåntuna-Vilan.

Hur ser det då ut för Fålhagen? Jag är ofta orolig över att man ska ge sig på de få grönområden som Fålhagen faktiskt har. Fålhagen borde inte riskera någon nybyggnation eftersom stadsdelen redan ligger långt nere på listan över stadsdelar med grön yta per invånare. Det är viktigt med gröna områden för invånarna.

När jag tittade på kartor så noterade jag att det från de flesta husen endast är 300 meter till närmaste grönområde. Som längst har man 500 meter till ett grönområde om man bor i Fålhagen. Dock måste jag säga att det är en kvalitetsskillnad på grönområden här i Fålhagen, jämfört med stadsdelar som har nära till Stadsskogen eller Hågadalen. Ja, vilket man kan se på nästa karta, att det är väldigt långt till en skog om man bor i Fålhagen. Dock inte lika långt som till ett bad, som inte är Fyrishov.

Trots att Fålhagen ligger så centralt så kan man bo här utan att bli störd av buller. Det är ganska häftigt. Om man bor i hjärtat av Fålhagen så ska man inte bli bullerstöd enligt kartan. Det är livskvalitet på riktigt.

Fålhagen är helt enkelt en bra stadsdel att bo i. Ja, bor du här så vet du det redan :).


0 kommentarer:

Skicka en kommentar