tisdag 20 januari 2015

Tips till föräldralediga i Fålhagen

Nu är det snart min tur att vara föräldraledig igen. Vi turas om med föräldraledigheten ungefär tre månader i taget, vilket jag verkligen kan rekommendera för andra också. Jag funderade på om jag har några tips till nyblivna föräldrar om vad man kan hitta på i Fålhagen, och kom fram till att jag i alla fall har några. För det första bör ni inte missa Almtunakyrkans mysiga sångstund för bebisar 0-6 månader! Det är Nyponrosens öppna förskola i Almtunakyrkan som ordnar den, och de går att hitta på facebook: https://www.facebook.com/pages/Nyponrosens-%C3%B6ppna-f%C3%B6rskola/899825296711515. Det är ofta mycket lugnare att besöka en öppen förskola som bara är för bebisar jämfört med en dit alla åldrar får komma. När bebisen är 6-12 månader får man istället gå till S:t Perskyrkan på Kvarngärdet.

Vad kan man mer göra? Jo, fika förstås. Waynes coffe i Stationsgallerian är bra eftersom det är lugnt, gott om plats, och finns ett eluttag (bakom hissen) om man har en bebis som sover länge i vagnen så att man kan sitta med datorn. Nyöppnade Fålhagens konditori är minst lika lugnt, fast mycket mindre. Vill man istället fika nere på stan finns förstås många alternativ, men bland annat Landings på gågatan brukar ha plats för barnvagnar.

När man väljer BVC är det väldigt skönt att välja ett som är nära, så att man slipper lägga lång tid på att ta sig dit. Samariterhemmets vårdcentral och Fålhagens vårdcentral är de närmaste vårdcentralerna för de allra flesta i Fålhagen. Samariterhemmets BCV har vi bra erfarenheter av. Fålhagens BVC vet jag ingenting om, men om ni tänker välja det så kolla upp om de kommer att flytta till Resecentrum så som Landstinget beslutade i februari 2014. Jag har inte hört något om flytten sedan dess nämligen, så jag vet inte om den blir av.

Om man har lite äldre barn finns det roliga lekparker i bland annat S:t Göransparken, Vallbydungen/Bäverns backar och  vid Gunsta backar. Jag kanske borde recensera lekparker sen när vår son blir lite äldre? Om man vill ut i naturen är det jättelätt att ta 6:ans buss från Stationsgatan bort till Sommarro och gå i Stadsskogen. Eller varför inte ta 2:an från Vaksala torg till Gamla Uppsala och promenera där. Båda alternativen funkar jättebra för barnvagnspromenader.

3 kommentarer:

Lena Nässén sa...

Fålhagens vårdcentral flyttar till Stationsgatan i september 2015.

Juuso sa...

Vet du vart på Stationsgatan? Vilket hus?

Lena Nässén sa...

Mellan två av höghusen, svarade en sköterska när jag var där. Man håller på att bygga den nu, sa hon.

Skicka en kommentar