måndag 19 januari 2015

Marknadshyror

I förra numret av Uppsalatidningen stod det om att Fastighetsägarna tycker att hyresnivåerna i Uppsala varken är logiska eller rättvisa. Hyrans storlek står inte i proportion mot områdets popularitet. De tar upp Fålhagen och Gränby som exempel, att det bara skiljer 11 % i hyresnivå mellan områdena trots att Fålhagen är mycket mer populärt att bo i. Därför vill Fastighetsägarna se höjda hyror i centrala områden som till exempel Fålhagen och Kvarngärdet, säger Anders Sjöberg.

De har dock inte fått någon förståelse från Hyresgästföreningen, vilket jag kan förstå. Att det blir som på bilden här ovan är ju inte heller rätt. Jag tycker att vem som får en hyreslägenhet ska bestämmas mer av kötiden än av plånboken. Det finns ändå så många bostadsrätter som de med stor plånbok kan köpa för att få bo centralt. Dessutom måste jag påpeka att det ju knappt finns hyresrätter i Fålhagen, vilket måste göra siffrorna skeva. Det är ju Sivia torg som utgör en stor del av Fålhagens få hyresrätter, och eftersom den fastigheten inte är renoverad tycker jag att det är skäligt att man har låga hyror där. Sen när den renoveras förstår jag om man höjer hyrorna eftersom det blir mer attraktivt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar