fredag 23 januari 2015

Ibland förstår jag inte den svenska politiken


Varning: Det här inlägget handlar inte om Fålhagen utan är en fundering om den svenska riksdagen. 

När man är föräldraledig så kan man faktiskt titta mer på sändningarna från riksdagen. Det har jag gjort flera gånger. I tisdags blev jag dock lite förvirrad när jag förstod att hela 155 riksledamöter avstod från att rösta. Avstod. Jag var ungefär lika överraskad som kungen ser ut att vara på bilden ovan.

Röstningen handlade naturligtvis om misstrodendeförklaringen som Sverigedemokraterna initierat. Det var 45 som röstade för, 133 mot och 155 avstod från att rösta. Typ en tredjedel av riksledamöter som tjänar 61 000 kronor i månaden ville inte uttrycka sin åsikt om regeringen. Politiker som inte har några åsikter om en så här viktig politisk fråga. Jag är chockad. Jag tycker att det är svagt. Faktiskt. En tredjedel av den svenska riksdagen avstod från att rösta. Jag har helt enkelt svårt att ta in det. 2/3 av rösterna som gavs i september fick ingen röst igår. Jag tycker att det är dåligt. Jag ska inte ens gå in på vad jag anser om Tomas Eneroth kommentar där han antyder att det politiska läget i Sverige är stabilt.

På sistone har jag hört mantrat om "väljarna gav oss inte mandat för blocköverskridande lösningar", sedan gjorde man så ändå. Det är inte helt lätt att förstå vad borgarna vill. Visserligen kan jag förstå att man inte ville ha nyval när KD ligger runt 4 % och FP är tydligen också där kring gränsen. KD försöker fånga in några som gått över till SD. Varifrån FP tänker hämta stöd till sig är något oklart. Socialliberalism under marknadsliberalism ger inte så mycket tillbaka till väljarna. Jag skulle vilja smiska FP lite extra eftersom jag är socialliberal och tror på den politiska inriktningen och jag tycker att man kunde ha fått plats för mer socialliberalism i en socialdemokratisk regering. Jag tror dock att den viktigaste anledningen till att inte rösta bort den rödgröna regeringen var att man regeringen åtminstone i några månader till kommer att vara tvungen att följa alliansbudgeten. Men sen då? Ja, det är lite knepigt eftersom alliansen kan när som helst rösta bort den rödgröna regeringen, eftersom man kan förutsätta att Sverigedemokraterna kommer att rösta med alliansen.

Sedan till den största märkligheten med tisdagens misstroendeomröstning. Rapporteringen om den var under all kritik. Lyckligtvis har vi SVT och TV4 som tog upp detta i sina nyhetssändningar men tidningarna! Aftonbladet, Expressen, DN och  SvD gömde nyheten om misstroendeomröstningen så att det var lättare att googla sig fram till nyheten än att ge sig in på tidningarnas hemsidor. Det är inte bra. Jag antar att tidningarna motiverar sina publicistiska beslut med att omröstningen var ojämn. Ja, men då skulle man kunnat skriva om t.ex. hur sällsynt det är med missförtroendeomröstningar i Sverige och framför allt rapporterat om att 155 ledamöter avstod från att rösta. Det tycker jag är anmärksningsvärt! Hur har det sett ut vid de tidigare misstroendeomröstningarna? Jag har ingen aning...måste väl googla på det också.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar