fredag 30 juli 2010

Fålhagen växer, sommarserie del 2



















Återigen med Mats Wahlbergs underbara bok i handen ska jag skriva om de kvarteren som finns inom den röda markeringen. Medan man i slutet av 1850-talet hade satsat på att ge stadsdelen Fålhagen namn från fornnordiska hjälte- och gudasagor så var det nu i slutet av 1870-talets plan dags att använda förnnamn som kvartersnamn. Hemskt tycker jag! Innan jag går in på kvartersnamnen så vill jag bara lyfta fram Ingjald där nuvarande Tripolis ligger. Ingjald vet jag inte om det är ett förnamn eller om man inte borde räkna det tillhöra fornnordiska avdelningen. En svår fråga. Hursomhelst, övriga kvartersnamn inom den röda markeringen är Astrid, Gösta, Nils, Håkan, Torsten, Göran och så Kerstin. Inga riktigt fantasieggande namn, rent av tråkiga. De här kvarteren byggdes först på 1930- och 1940-talet. Nu har jag lite för ont i huvudet för att skriva mer, får gå och umgås med kaninen och vila lite.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar