söndag 25 juli 2010

Hur kom Fålhagen till, del 1











Eftersom jag nu har semester och även om jag borde hålla på med en massa andra saker så har jag på sistone blivit grymt intresserad av hur stadsdelen Fålhagen kom till. I denna bloggande sommarserie får du ta del av en intressant historia om en stadsdel som växt fram sedan 1850-talet. Min källa för stora delar av detta inlägg är Mats Wahlbergs underbara bok Uppsalas gatunamn som jag köpte en kulturnatt för några år sedan. På grund av den något speciella bakgrunden för den här första delen har jag även varit tvungen att läsa delar av Nils-Eric Hennixs Den fornnordiska skapelseberättelsen & mytologilexikon. Nu ska vi reda ut historian bakom Uppsalas bästa stadsdel, Fålhagen! Häng med!

På översta bilden om kvarteret Siv kan du naturligtvis känna igen Sivia torg. Enligt Nils-Eric Hennix så var Siv växtlighetsdis. Varför är detta så viktigt? Jo för de allra första kvarteren i Fålhagen döptes efter fornnordiska gudar och hjältar. Det märker man tydligt när man går här i Fålhagen. På den nedersta bilden har jag ringat in alla de kvarter som faller in i kategorin fornnordiska hjälte- och gudasagor. Vad de andra kvarteren har för tema kommer jag att ta upp här under den här sommarserie. Då får du också veta lite mer om just ditt kvarter :).

Nu ska bloggaren spåna lite varför man valde att döpa kvarter efter fornnordiska berättelser. Stadsplanen för den första etappen i Fålhagen las 1859, alltså mitt i nationaliska strömmar när man försökte betona och skrapa fram det säregna i sin egen folkgrupp. Då ligger det nära till hands att tänka sig att de här kvarteren döptes just på grund av situationen i världen. Det är någonting som återkommer senare i Fålhagens historia. Nåväl, 1859 bestämde man sig alltså att göra lite planer för Fålhagen där tydligen fålar haft sina beteshagar innan staden behövde breda ut sig över slätten.

Resan har börjat.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar