måndag 5 juli 2010

Väderkvarnsgatan!!!















Efter en rätt så solig semesterresa till Skottland är det åter dags att börja skriva blogg. Jag håller på att sommarläsa en bok om Facebook därför tänkte jag att det kanske var dags att skapa en grupp för bloggen på Facebook också :). Så då gjorde jag det.

Medan vi var borta så hade det hänt saker på Väderkvarnsgatan. Man har äntligen delat gatan tydligt i två delar. På högersidan ska cyklisterna hålla sig till och vänstersidan är till för bilarna. Jag tycker att det är jättebra att man tydliggör vilka som ska hålla sig till var. Ibland så har det varit lite svårt att veta om vissa bilar tyckt att gatan är tvåfilig eller enfilig. Dessutom så tror jag att hastigheterna på Väderkvarnsgatan kommer att sjunka eftersom alla, både snabba och långsamma bilister ska använda en och samma fil. Det blir jättebra för dem som bor i t.ex. Tripolis. Kanske leder detta till minskad trafik överhuvudtaget och det vore ju bra.

Jag ser dock även några problem med denna lösning som blir intressanta att få facit på. Jag är t.ex. orolig för situationer när bussarna stannar vid sina hållplatser precis framför en cyklist. Om jag känner uppsalacyklisten rätt så kommer han eller hon inte vänta bakom bussen utan iställlet ge sig på bilfilen istället och det blir ju väldigt farligt. En annan sak är alla de bilar som tillfällligt parkerar på Väderkvarnsgatan. De kan inte parkera på bilfilen utan tvingas till att parkera på cykelfilen. Det ska bli intressant att se vad det blir för följer av detta. Vilka sommardagar vi har just nu...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar